Aktuálně

V Pihelu boural mladík s čerstvým řidičákem. Bilance: 8 zraněných, 2 těžce více...

Naivní divadlo uvede v sobotu novou inscenaci Vánoce aneb Příběh narození více...

Liberecký kraj letos Ještěd koupit nestihne více...

Obchodníci nesmyslně nafukují obaly, porušují tím zákon

Víte, že zákon prodejcům ukládá, aby byla hmotnost i objem obalu co nejmenší? Určitě víte, jaká je realita. V nejednom obřím obalu najdeme hrstku brambůrek nebo několik desítek mililitrů jogurtu. Na „obchodníky se vzduchem“ se teď zaměřilo spotřebitelské sdružení dTest, které zveřejnilo ty, kteří nejčastěji zákazníky klamou velikostí či váhou obalu.

Krabice, sáčky i dózy, do kterých by se vešlo někdy o polovinu, někdy i několikanásobně více prodávaného obsahu. S nadměrnými obaly se na pultech obchodů setkal asi každý, často nás nemilé překvapení čeká až doma po otevření lákavého balení.

„Z pohledu výrobců a distributorů je důvod zřejmý: větší obal je na pultech nápadnější, je na něm více místa pro obchodní sdělení a hlavně budí zdání, že si spotřebitelé za své peníze odnášejí výrazně více, než tomu ve skutečnosti je,“ konstatuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Výrobci také někdy využívají jednu velikost obalu pro produkty, které mohou mít různý objem, například u potravinových doplňků.

Problematiku nadměrných obalů řeší v České republice zákon o obalech. Ten mimo jiné stanoví, že osoba, která uvádí na trh obal, je povinna zajistit, aby hmotnost a objem obalu byly co nejmenší, a to s cílem snížit množství odpadu z obalů. Kromě klamání zákazníků totiž nadměrné obaly představují zbytečnou ekologickou zátěž. Na jejich výrobu se spotřebuje velké množství obalového materiálu a kamiony převážejí poloprázdné krabice.

V některých případech je větší velikost obalu dána povahou výrobku a je nezbytná pro jeho ochranu – typickým příkladem může být nafouknutý obal chránící smažené brambůrky (chipsy) před rozdrcením. Častěji se však jedná jen o marketingový trik.

„Z pohledu zákazníka se jedná o klamavé jednání, kterého se výrobci podle zákona nesmějí dopouštět. Spustili jsme proto kampaň Neprodávejte vzduch, jejímž cílem je informovat o problému spotřebitele a přimět k odpovědnému přístupu výrobce, distributory i orgány státního dozoru. Chceme, aby v konkrétních případech byly udělovány sankce, což se dosud neděje. V případě potřeby budeme požadovat i zpřesnění právní úpravy,“ říká Lukáš Zelený.

Zdroj: dTest

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky spotřebitel, DTest, Česko

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.