Aktuálně

Tygři v Brně bojovali, na body to ale nestačilo. Kometa vyhrála 3:1 více...

Radost pro řidiče v Liberci – Vítězná ulice je opět průjezdná více...

Zloděje na dně vypuštěné přehrady v Liberci zlákal vůz stavbařů, krádež ale zpackali více...

Obrovský úspěch absolventky liberecké univerzity: získala sklářského Oskara více...

Řidička na přechodu v Jablonci přehlédla chodkyni, těžce ji zranila více...

Tunel se po dlouhé opravě otevírá. Už příští rok ŘSD na průtahu chystá další omezení více...

Během víkendu se budou teploty držet nad nulou. Řidiče potrápí mlha více...

U Panské skály supermarket stavět nelze, ministerstvo potvrdilo zamítnutí výjimky více...

Výdaje na potraviny rostou – chudší domácnosti kupují více pečiva, bohatší více ryb, ovoce a zeleniny

Pokračujme v cestě za objevováním zajímavostí z analýz Českého statistického úřadu, které by jinak zapadly v propadlišti dějin, a podívejme se dnes na potravinářský trh v České republice. Analýza ČSÚ, jež se zaměřila na spotřební výdaje domácností za nápoje a potraviny, totiž nabízí velmi zajímavá čísla.

Oživení tuzemské ekonomiky se dle statistik Českého statistického úřadu projevilo i na trhu s potravinami. Po třech letech poklesů tuzemští výrobci v roce 2014 zvýšili produkci potravin, přičemž hodnoty růstu v České republice překonaly i hodnoty v zemích našich tradičních importérů – v Německu a Polsku. Apetit Češek a Čechů spotřebovávat se projevil v reálném růstu výdajů na potraviny a nápoje (reálný růst = růst výdajů reflektující vyšší zájem o potraviny, nikoliv vyšší objem výdajů v důsledku růstu cen). Růst zájmů o potraviny v čase je tažen zejména výdaji na potraviny, jelikož nákupy alkoholu a nealkoholických nápojů spíše stagnují (viz obrázek níže). Faktem však je, že z vývoje prezentovaného v grafu není možné vyčíst, jak se změnila kvalita potravin. Hodně se totiž mluví o tom, že Češi pomalu ale jistě začínají preferovat dražší a kvalitnější výrobky.

GRAF: Výdaje za potraviny a nápoje (v mil. korun, reálně)

Pramen: ČSÚ, národní účty

Zajímavou statistiku zato poskytuje srovnání výdajů domácností na jednotlivé potraviny dle jejich příjmu. Níže uvedené dva grafy prezentují strukturu výdajů na potraviny u nízkopříjmových domácností (vlevo) a vysokopříjmových domácností (vpravo), tj. kolik procent svých celkových výdajů na jednotlivé potraviny utrácí 10 % nejchudších domácností a 10 % nejbohatších domácností . Z obrázků je patrné, že mezi výdaji bohatých a chudých domácností panují velké rozdíly. Oba typy domácností utrácejí zhruba stejný podíl potravinových výdajů za maso, cca 26 %. Nízkopříjmové domácnosti utrácejí relativně více za pečivo a obiloviny (20,2 %), mléko, sýry a vejce (21,6 %) a také oleje a tuky (5,2 %). Naproti tomu bohaté domácnosti si dopřávají větší podíl ovoce (7,7 %), zeleniny a brambor (10,1 %) a nebo ryb (3,2 %).

GRAF: Struktura vydání nizkopříjmových domácností (vlevo) a vysokopříjmových domácností (vpravo) za potraviny (% celkových spotřebních vydání; 2013)



Pramen: ČSÚ, rodinné účty

Je samozřejmé, že v deseti procentech nejchudších domácností trpí při výběru potravin zejména kvalita – absolutní výše příjmů totiž uspokojování preferencí výrazně limituje. Pokud zohledníme výdaje na energie a bydlení základní životní potřebu a přidáme je k potravinám, tak za ně nejchudší lidé vydají téměř polovinu svých příjmů (48,3 %). Bohatí za ně utratí zhruba jen

Vysvětlivka: Struktura výdajů nerovná se výše výdajů ale jak je složený jídelníček. Jestliže chudá domácnost utratí za potraviny týdně 1.000 Kč, znamená 20% výdajů 200 Kč. Jestliže bohatá domácnost utratí za potraviny týdně 10.000 Kč, znamená 20 % výdajů nákupy za 2.000 Kč.

Napsal : Aleš Rod, Malostranská Drbna

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky jídlo, Český statistický úřad, nápoj, Česko, Německo, Polsko

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.