Několik historických vlaků v neděli jezdilo po trati z Jablonce nad Nisou do Tanvaldu i po její odbočce ze Smržovky do Josefova Dolu. Důvodem byla oslava 120 let od zahájení provozu na trati, která patří mezi nejvytíženější v Libereckém kraji.
Množství nasazených historických vozů bylo mimořádné, obvykle jezdí při takových akcích jeden zvláštní vlak, řekl za organizátory řekl Petr Prokeš. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) letos do modernizace trati investuje 685 milionů korun bez DPH.
Dnešní akce přilákala tisíce lidí, doprovodné programy nabízela nádraží v Jablonci nad Nisou, Tanvaldě a Smržovce. Při zvláštních jízdách byla k vidění více než stoletá parní lokomotiva Kafemlejnek, které pomáhala táhnout pět dřevěných vagónů o několik desítek let mladší motorová lokomotiva Hektor. "Kafemlejnek by sám zvládl tak dva tři vozy," poznamenal Prokeš. Jiné historické vozy, motoráky Singrovka vyrobené před půl stoletím, se dokonce vrátily na pravidelnou linku mezi Josefovým Dolem a Smržovkou.
Jednokolejná trať se podle Prokeše stavěla v době, kdy patřily Jablonecko i sousední Liberec k nejbohatším regionům tehdejšího Rakouska- Uherska. V roce 1888 se otevřela nejprve trať z Liberce do Jablonce, o šest let později se dokončil navazující úsek z Jablonce do Tanvaldu i sedmikilometrová odbočka ze Smržovky do Josefova Dolu.
Současný stav trati ale mezi chlouby železnice nepatří. Přes dva roky sice po ní jezdí moderní švýcarské vlaky Stadler, na zastaralé trati ale mají velké problémy. Podle Českých drah má trať příliš ostré zatáčky, což moderní vozidla při průjezdu poškozuje a zvyšuje hlučnost provozu. Navíc nejsou schopny 27 kilometrů mezi Libercem a Tanvaldem zvládnout za 30 minut, jak to požaduje Liberecký kraj. Cesta jim trvá obvykle o 25 minut déle. Po modernizaci, která nedávno začala, by se to mělo změnit. "Kompletně hotovo by mělo být do 31. března 2015," řekl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Hlavní část stavebních prací je podle něj naplánovaná od srpna do října.
Dělníci opraví skoro sedm kilometrů trati mezi Jabloncem s Smržovkou. Úpravy čekají i kolejiště a nástupiště v osmi stanicích, zmizí i některé nevyužívané budovy. Rekonstrukce čeká rovněž některé přejezdy, na dalších bude nové zabezpečení. V traťových úsecích Liberec - Tanvald, Smržovka - Josefův Důl a Tanvald - Velké Hamry budou položeny i kabely, které umožní dálkové ovládání zabezpečení a komunikaci. A protože je trať v oblasti, kde hodně sněží, budou ve stanicích v Liberci - Vesec, Jablonci, Smržovce a Tanvaldu elektricky vyhřívané výhybky.
Napsala ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.