Už dávno neplatí, že hraní her je určené pouze pro děti. Řada Čechů už dokonce chápe, že pro některé jedince může být tato činnost zaměstnáním. Během epidemie koronaviru k virtuální zábavě sahá čím dál více lidí, ať už v roli diváka nebo hráče. Vyrostou v Česku za pár let místo Jágrů a Nedvědů počítačoví hráči?
Kdybyste se dnešních dětí zeptali, čím chtějí být až vyrostou, tak by nezmiňovaly pouze profese jako popelář, kosmonaut nebo fotbalista. Některé z nich by si přály být profesionálním hráčem počítačových her. Může to znít lákavě. Sedět před televizí, pařit svoji oblíbenou hru, a ještě za to dostat zaplaceno. Sen. Není to však tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. Profesionální hráči musí být připraveni i fyzicky, nestačí mít jen rychlé prsty.
„Myslím si, že se nahlížení veřejnosti rozhodně mění, čemuž napomáhá i celková změna informací v mediálním prostoru. Stále samozřejmě bojujeme se zažitými falešnými předsudky, které profesionální hráče vnímají jako obtloustlé nespolečenské typy libující si v nezdravém jídle. Tak tomu ale vůbec není, ostatně mnoho špičkových hráčů závodně sportuje nebo sportovalo,“ říká Lukáš Pleskot, předseda České asociace esportu (ČAES) a výkonný ředitel agentury PLAYzone.
Profesionální týmy dnes mají už i své fitness trenéry či poradce na zdravou výživu. „Pokud hrajete celý den nějaký turnaj, musíte být připravený i fyzicky. I sebemenší únava nebo zpomalené reflexy mohou tým stát celý turnaj, na který se dlouhé měsíce jeho hráči připravovali,“ dodává Lukáš Pleskot.
Koronavirus uzavřel lidi doma a sportovní fanoušky připravil o veškerou zábavu. Nejvyšší hokejová liga byla předčasně ukončena, fotbalová Fortuna liga se pozastavila, stejně jako řada zahraničních soutěží. Proto roste zájem o online turnaje, často i charitativní, které mají pomoct právě v boji proti koronaviru.
„Vzhledem k tomu, že v současnosti téměř neexistují aktivní sportovní ligy a soutěže, představuje esport zajímavou alternativu pro diváky klasického sportu. Počet hráčů her celosvětově roste v řádech desítek procent, je to dáno primárně plošnými zákazy vycházení. Hry se tak stávají jednou z alternativ pro trávení volného času doma,“ popisuje Ladislav Dyntar, majitel a šéf týmu eSuba.
Právě eSuba patří k nejstarším profesionálním týmům v Česku, který vznikl už v roce 2004. V té době bylo u nás toto odvětví teprve v plenkách. Nyní už je situace odlišná a profi hráči si mohou v tuzemsku vybírat z několika týmů.
„V lednu letošního roku pět esportových organizací oznámilo, že svým hráčům nabízí plný úvazek. To jsou momenty, které zvyšují zájem o esport. Ovšem ten nárůst probíhá už delší dobu a zmíněné události jsou jen logickým vyústěním rozvoje elektronických sportů,“ říká předseda ČAES Lukáš Pleskot. Mezi organizace s českými kořeny, které se netají vysokými ambicemi patří Entropiq, eSuba, Sampi, Sinners a Team Brute.
I když se na české scéně udály v poslední době velké změny, tak jsme podle Pleskota za vyspělými zeměmi zhruba tři roky pozadu. Světovými lídry jsou momentálně asijské státy, především Jižní Korea a Čína. „Rád bych řekl, že patříme ke světové špičce, bohužel tomu tak v současnosti není, i když několik hráčů světové kvality máme,“ dodává Pleskot.
Jeho slova potvrzuje i zakladatel organizace eSuba Ladislav Dyntar. „Česká scéna se poměrně rychle dotahuje na zahraničí, nicméně rozdíl je stále znatelný a největší je v objemu financí, kterými jednotlivé týmy disponují. Máme před sebou ještě pořádný kopec práce,“ komentuje Dyntar.
Celosvětově nejhranější hrou mezi týmy, které se věnují esportu, je Counter-Strike: Global Offensive. Dále jsou oblíbené hry League of Legends a Dota 2. V posledních letech se velké popularitě těší také hry Fortnite a PUBG. Mezi sportovními hrami se do popředí dostává například FIFA.
Pozastavení Fortuna ligy znamená pro všechny fotbalisty individuální trénink a vyčkávání, kdy se znovu nejvyšší liga rozjede. Ligová fotbalová asociace (LFA) ale přišla se zajímavým nápadem, jak v této době oslovit fotbalové fanoušky a zároveň zapojit i samotné fotbalisty. LFA navázala na úspěšnou Datart e-LIGU, která má za sebou první ročník, a zorganizovala turnaj mezi fotbalovými týmy s názvem Datart e:LIGA Challenge.
„Jednoznačně je to pro nás další nástroj k oslovení mladé generace, a to se nám také v prvním ročníku e:LIGY potvrdilo. Dosáhli jsme na vyšší čísla, než jsme si před vstupem do esportu dokázali představit. Současně vnímáme, že se jedná ve většinové míře o publikum, které sice fotbal zajímá, ale nejde ho oslovit běžnými prostředky, které nabízí reálná česká fotbalová liga. Mladá generace dnes naslouchá úplně jinak a esportová soutěž je pro nás do budoucna jedním z efektivních marketingových nástrojů,“ říká Štěpán Hanuš, ředitel komunikace a PR Ligové fotbalové asociace.
Loni na podzim měly čtyři fotbalové kluby i své esportové týmy a zúčastnily se právě zmiňované ligy ve hře FIFA 20. Konkrétně v Česku má své týmy ve virtuálním fotbale Bohemians, Plzeň, Sparta, Teplice a čerstvě vznikl i tým pražské Slavie. „Máme zprávy o dalších, dokonce i druholigových klubech, které o tomto kroku velmi vážně uvažují,“ uzavírá Štěpán Hanuš z LFA.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.