V Libereckém kraji přibývá úseků, kde se silnice v zimě solí. Tuto zimu budou silničáři v kraji chemicky udržovat ve sjízdném stavu 856 kilometrů, to je o 34 kilometrů víc než minulou zimu. Ne všude je ale možné solit, někde se tomu brání samosprávy, jinde to nedovoluje ochrana přírody.
„I letos v zimě se tak musí řidiči kamionů připravit na uzavírky na silnici přes Oldřichovské sedlo do Raspenavy a Hejnic, kde mohou silničáři používat jen písek nebo drť," řekl ředitel Krajské správy silnic Libereckého kraje Jan Růžička.
V případě sněžení se cesta přes Oldřichov v Hájích pro kamiony nad šest tun pravidelně uzavírá, protože silnice se tam ve stoupání rychle uklouzává. Řidiči musí v takovém případě po silnici I/13 přes Frýdlant, která se solí. „Oldřichovské sedlo je v první zóně, takže správa CHKO Jizerské hory, která nám jinak vcelku vychází vstříc, tam drží inertní údržbu. Má to samozřejmě nevýhodu, že na krajnicích je spousta posypového materiálu a asi to budeme muset v budoucnu řešit, i když to vzhledem ke strmým svahům nebude nic jednoduchého," doplnil Růžička.
Už loni se podle Růžičky podařilo zahrnout do chemické údržby silnici do Vysokého nad Jizerou. „Představovali jsme si, že letos stejně vylepšíme údržbu na Paseky nad Jizerou a Velké Hamry, obce ale vydaly nesouhlasné stanovisko," řekl. Problémy jsou podle něj také například v Krkonoších. „Třeba Horní Mísečky vzhledem k tomu, jak jsou v zimě exponované, by si solit zasloužily, ale tam je to neprůchodné, i když starostové obcí Vítkovice nebo Benecko by to chtěli, tak KRNAP v tomhle drží nekompromisní stanovisko," dodal.
Údržbu 2061 kilometrů krajských silnic druhé a třetí třídy zajišťuje krajská společnost Silnice LK, jen zhruba 57 kilometrů zůstane v zimě zcela bez údržby. „Veškerá technika i lidské zdroje jsou připraveny, ve skladech máme cca 14 000 tun soli, za poslední rok jsme postavili tři skladové haly na posypový materiál, takže i v oblastech v Podkrkonoší už budeme mít inertní materiál pod střechou. Připraveno máme 73 sypačů, 36 traktorových radlic, deset fréz a dva grejdry," řekl předseda představenstva společnosti Silnice LK Petr Správka.
Liberecký kraj je z velké části horskou a podhorskou oblastí, která je na zimní údržbu náročná a proto drahá. V posledních 14 letech stála zimní údržba v kraji v průměru 119 milionů korun ročně. Nejdražší byla zima 2012/2013, kdy údržba přišla krajskou kasu na 153,6 milionu. I loňská zima, kdy kraj za udržení sjízdnosti na svých silnicích zaplatil bezmála 127,3 milionu korun, patřila k těm dražším. Nejlevnějším byla zima 2013/2014, kdy zimní údržba v kraji stála necelých 74,8 milionu korun.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.