neděle 5. prosince 2021 Jitka

Za dva roky by měla začít dostavba obchvatu České Lípy. Stát bude více než dvě miliardy

Ředitelství silnic a dálnic ČR připravuje dostavbu obchvatu České Lípy, rozdělená je do dvou etap. Práce na první z nich z Dubice do Dolní Libchavy by měly začít v roce 2023, na druhém navazujícím úseku z Nového Boru do Dolní Libchavy o rok později.

Projekt má své odpůrce, Liberecký kraj ho ale podporuje, uleví obyvatelům České Lípy i dalších obcí na silnici I/9 od tranzitní dopravy, řekl hejtman Martin Půta. Silnice má po dokončení výrazně odlehčit zejména přetížené spojnici mezi Novým Borem a Českou Lípou, po níž projede denně bezmála 16 000 automobilů.

Práce na projektu začaly už v roce 2008 výstavbou mimoúrovňové křižovatky v Sosnové. Podle původních plánů měla první auta po novém obchvatu projet v roce 2016. V roce 2010 ale stavbu zastavil z úsporných důvodů tehdejší ministr dopravy Vít Bárta, stejně jako dalších 11 projektů. Dokončena zůstala část první etapy, která končí na začátku České Lípy v Dubici. Žádnou významnou dopravní úlevu to tak zatím městu nepřineslo.

Náklady se pohybují kolem dvou miliard

Podle informací z ŘSD má první zhruba 1,5 kilometru dlouhý úsek územní rozhodnutí. U druhého, více než deset kilometrů dlouhého úseku, na něj ředitelství zatím čeká. Dokončení silnice přijde podle předběžných odhadů bez DPH na více než dvě miliardy korun. Stavba má i své odpůrce, hlasy proti obchvatu se ozývají z nedaleké Slunečné nebo Skalice u České Lípy. Tamní obyvatelé se obávají poškození přírody, velkého zásahu do krajiny, rozdělení obhospodařovaných pozemků a také zátěže pro obyvatele v blízkosti plánované nové silnice.

Tyto hlasy jsou ale spíše výjimkou. Prioritou je stavba i z pohledu Libereckého kraje. „Tento projekt není krajskou investicí, nicméně kraj tuto akci dlouhodobě podporuje, je to dokonce v seznamu akcí, které jsou v koaličním programovém prohlášení, že si zaslouží podporu," řekl Půta. Respektuje, jak řekl, právo lidí připomínkovat podobné stavby, pokud vedou v blízkosti jejich nemovitostí, ale je třeba podle něj porovnat přínos obchvatu, který značně uleví tisícům lidí, kteří dnes kolem hlavního tahu žijí.

Česká Lípa je se 37 000 obyvateli jedním z mála větších měst, která nemají obchvat a kamiony projíždějí přímo městem. Středem České Lípy po silnici I/9 denně projede přes 14 000 aut, po Děčínské ulici až 25 000 aut za 24 hodin. O obchvatu, který měl odvést dopravu mimo zástavbu, se mluví od 90. let. „Věřím, že rozum zvítězí a stavba obchvatu bude pokračovat, aby ulevila nejenom tisícům lidí v České Lípě, ale také stovkám obyvatel v několika dalších obcích," řekla již dříve českolipská starostka Jitka Volfová.

Hodnocení článku je 80 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Královéhradecký kraj

Štítky silnice, stavby, správa, ŘSD, Česká Lípa, Liberecký

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

František Šibrava

Napsal jsem jednoduché pojednání o mém osobní názoru na článek o obchvatu České Lípy. Jsem zvědav na vyjádření "administrátora".

úterý, 23. listopadu 2021, 12:11

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.