pondělí 28. listopadu 2022 René

Rekonstrukce silnice z Mimoně na Mnichovo Hradiště se o rok protáhla. Při opravě mostu se vyskytly potíže

Rekonstrukce krajské silnice 268 z Mimoně na Českolipsku na Mnichovo Hradiště se kvůli obnově mostu o rok protáhla. Práce, které začaly v květnu 2020, měly podle původních plánů skončit už loni v září, vše se ale zkomplikovalo kvůli náročné rekonstrukci mostu za Ploužnicí a také kvůli přeložce vysokého napětí.

Silnice je průjezdná, práce by tam měly být hotové do konce roku," řekl ředitel Krajské správy silnic Libereckého kraje Jan Růžička. Obnovu frekventovaná komunikace nutně potřebovala, problémem byly hluboké vyjeté koleje, rozbitý povrch i poškozené mosty. Kraj stavbu připravoval pět let, za rekonstrukci zaplatí bezmála 215 milionů korun, o deset milionů víc, než se původně předpokládalo. Zhruba 73 procent by ale měla být dotace z evropských a státních fondů.

Stavbaři se museli vypořádat s komplikacemi

I když se před přípravou projektu uskutečnil průzkum a diagnostika vozovky, všechna úskalí neodhalily. Stavbaři tak například při čištění zanesených příkopů našli dalších šest zanesených příčných propustků, zpevnění potřebovaly i krajnice.

Oříškem ale byla pro stavbaře Metrostavu rekonstrukce mostu za Ploužnicí. Ukázalo se, že původní most založili předkové v mokřadu na dubových roštech, což už dnes nikdo neumí. „Improvizovat jsme museli hned několikrát, napřed jsme navrhli založit most pomocí soustavy takzvaných mikropilot, průzkumné vrty ale prokázaly, že skála je mnohem hlouběji, než jsme předpokládali. Následně jsme uvažovali o klasických pilotách, ale kvůli špatné geologii se nám nedařilo vyvrtat otvory. Nakonec jsme museli použít prefabrikované beraněné piloty," popsal náročnost řešení Vít Vidai z Metrostavu.

Kromě rekonstrukce mostu Metrostav opravil ještě jeden most a také 12,4 kilometru komunikace, křižovatku v Kuřívodech přestavěli na kruhový objezd. Na projektu se podílelo i město Ralsko, které přidalo šest milionů korun na chodníky kolem komunikace v zastavěné části Kuřívod a kolem nové kruhové křižovatky. „V současnosti již probíhají dokončovací práce a projekt by měl být téměř kompletně hotový před začátkem školního roku," dodal mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha.

Rekonstrukce nezahrnuje zhruba 1,5 kilometru zatáček za Dolní Krupou, tento úsek se dělá samostatně. Projektant původně navrhnul napřímení úseku od hranice se Středočeským krajem. Počítal s přeložkou ve skalním zářezu. Odhadované náklady ale překročily 350 milionů korun, což vedení kraje odmítlo jako příliš drahé. Silnice tak nakonec vede v původní trase, bude jen širší a přibude třetí pruh ve stoupání. Práce tam začaly na jaře a do zimy by měl být podle Růžičky úsek průjezdný. Finální povrch pak dostane silnice příští rok na jaře.

Hodnocení článku je 70 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Jan Luxík

Štítky ČR, silnice, stavby, správa, Metrostav, Liberecký

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.