Magna Exteriors (Bohemia), firma specializující se na výrobu plastových dílů do autoprůmyslu, se stále rozrůstá. Během čtyř let by se měl růst obratu jen libereckého závodu zvýšit o 23 procent.
Když se vezete svým autem, možná ani netušíte, že některé časti byly vyrobeny přímo ve městě pod Ještědem. Na nedostatek zakázek si Magna opravdu nemůže stěžovat. Třeba takových nárazníků tu za rok vyrobí neskutečných 2,5 milionu. Díky postupnému rozšiřování a vývoji se ale tohle číslo ještě navýší.
„Současným trendem ve výrobě je samozřejmě snižování hmotnosti aut,“ ředitel závodu Miroslav Frontz. S tím souvisí i zapojení úplně nových linek. Růst firmy s sebou nese i modernizaci. Díky robotizaci a automatizaci se závratně navýší kapacita výroby. Třeba u lakovaných dílů je to až o milion více.
Celý tento koncept vychází z Industrie 4.0, jejímž cílem je zaměřit se více na moderní technologie a plně automatické řídící systémy. „Občas je pojem Industrie 4.0 chápán a vykládán špatně. Já osobně ho vnímám jako racionalizaci výroby,“ konstatoval ředitel závodu. Magna do svého chodu postupně zavádí AGW pro interní logistiku. Technologie tak například nahradí klasickou ještěrku bezobslužným systémem a spolu s automatickým skladem přinese úsporu několika desítek osob.
I tak se ale lidé nemusí strachovat, že by o práci v Magně přišli, nebo že by zde v případě zájmu nenašli uplatnění. Jeden z největších zaměstnavatelů v Liberci má v současnosti 1800 zaměstnanců a propouštět se rozhodně nechystá. Většina pracovníků je kmenových, pouze 15 procent zahrnují agenturní zaměstnanci.
I tak ale roboti výrazně ušetří práci. „Aktuálně máme v provozu přes sto šestiosých robotů. Těmi dokážeme uspořit až pět set lidí,“ komentoval Tomáš Radosta, vedoucí rozvoje. Přestože počet necelých dvou tisíc zaměstnanců je pro liberecký závod ideální, stále společnost Magna Exteriors nabízí volná místa v některých odvětvích. „Mezi volnými pozicemi jsou například programátoři, seřizovači, mechanici i nástrojaři,“ informoval HR manažer Jan Záruba.
Automobilového průmyslu se samozřejmě dotýká i Brexit. „Je to další element nejistoty, se kterou musíme v automotive pracovat,“ sdělil Pavel Cvejn, jednatel a finanční ředitel. Pro Magnu jsou klíčové změny v klientských společnostech, zatím ale vše probíhá v teoretické rovině.