Aktuálně

Čeká nás zatažený víkend s přeháňkami. Teploty půjdou nahoru více...

Policie zná příčinu diskotéky na Bílém Kameni. Šlo o závadu na mrazícím zařízení více...

Asfaltové hřiště na Králově Háji čeká proměna. Nadchnout má děti i jejich dozor více...

Prales na Ještědu se rozroste o 4,5 hektaru. Spolek vyjde výkup na milion více...

Pohotovosti převezmou zdravotní pojišťovny. O všechny v kraji ale nestojí více...

České dráhy hledají investora, který pomůže zaplatit lanovku na Ještěd. Tu chtějí prodloužit až k tramvaji

Autoři | Foto Denisa Albaniová

České dráhy budou zjišťovat, kolik je na trhu potenciálních investorů ochotných dát peníze do výstavby nové lanovky na Ještěd v Liberci. Vypsání takzvaných předběžných tržních konzultací na strategického partnera, který zajistí financování obnovy a následný provoz lanové dráhy, schválilo představenstvo firmy. Lanovka by měla být kabinková a začínat by měla už u konečné tramvaje. Celá výstavba potrvá ale ještě minimálně několik let.

„V této fázi jde v podstatě o průzkum trhu, zda a případně kolik se na trhu nachází potenciálních partnerů, kteří by měli zájem do lanové dráhy investovat. Vypsání předběžných tržních konzultací předpokládáme nejdříve během několika týdnů. Může jít o komerční firmy stejně jako o municipality nebo jiné subjekty," sdělila mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová. Už dříve se České dráhy na možné spolupráci domluvily s městem, krajem a společností TMR Ještěd, které na svazích provozuje lyžařský areál. Před dvěma měsíci uzavřely memorandum.

Visutá lanová dráha je mimo provoz od konce října loňského roku, kdy po přetržení tažného lana spadla jedna ze dvou kabin. Při nehodě zemřel průvodčí, v kabině pro 35 lidí byl sám. Třinácti cestujícím ve druhé kabině se nic nestalo, zůstala viset na nosném laně 15 metrů nad zemí. Průvodčímu se podařilo aktivovat záchrannou brzdu a kabinu, která po přetržení tažného lana prudce sjížděla zpátky k dolní stanici, zastavit. Jen základní oprava není podle výrobců lanovek, které oslovily České dráhy, možná s ohledem na technické normy.

Z možných řešení se zatím jako nejpravděpodobnější jeví varianta nahrazení kyvadlového systému oběžným s menšími kabinkami pro osm až deset cestujících a s výstavbou ve dvou etapách. V první fázi by šlo podle Rajnochové o obnovu lanovky v nynější délce. „A následně s realizací prodloužení k centrálnímu parkovišti P1 u stanice tramvaje Horní Hanychov," dodala Rajnochová. K prodloužení lanovky zhruba o 650 metrů ke konečné tramvaje je nutná změna územního plánu. Nynější trasa má na délku téměř 1200 metrů, dolní stanice je v nadmořské výšce 600 metrů a vrchní u hotelu s vysílačem o 400 metrů výš.

Dvoukabinovou lanovku na Ještěd vybudovala v letech 1932 až 1933 na náklady Československých státních drah chrudimská firma František Wiesner. Loňská tragédie byla první v její téměř devadesátileté historii. Ročně přepravila lanovka kolem čtvrt milionu cestujících. Mimo provoz nyní bude zřejmě několik let, modernizace si vyžádá stovky milionů korun.

Hodnocení článku je 92 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky ČR, doprava, stavby, lanovky, Ještěd, České dráhy, lanová dráha, stavba, Liberec, TMR Ještěd a.s., František Wiesner, investor

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.