Město Liberec nechává zpracovat studii proveditelnosti na obnovu provozu lanové dráhy na Ještěd. Radní schválili zadání zakázky, která má navrhnout a prověřit finanční náročnost čtyř variant nové lanovky. Zpracovává ji architektonické studio SIAL inženýři a architekti.
„Zadali jsme zakázku na studii proveditelnosti lanové dráhy a obnovení provozu ve více variantách. Chceme, aby studie posoudila nejenom stavbu lanovky z investičního pohledu, ale také z hlediska nákladů na provoz do budoucnosti,“ uvedl primátor Liberce Jaroslav Zámečník (Starostové pro LK).
Vzniknout mají studie na novou lanovou dráhu, která by vedla současnou trasou, a to ve variantě kyvadlového provozu a pro oběžný systém. Další dvě varianty posoudí kyvadlový a oběžný systém pro variantu, kdy by byla lanovka prodloužena až ke konečné tramvaje v Horním Hanychově.
Město také získalo studie, které si před rokem nechaly zpracovat České dráhy, a tak má povědomí o tom, jak je zhruba drahá každá z variant. Obnova kyvadlové lanovky ve stávající trase by přišla asi na 210 milionů korun, pokud by jezdila po stejné trase lanovka v oběžném systému náklady na její stavbu by podle rok starých studií dosáhly částky 180 milionů korun. Výstavba prodloužené varianty lanovky až ke konečné tramvaje by v kyvadlovém systému stála asi 320 milionů a v oběžném přibližně 200 milionů korun.
„Jak je patrné, oběžný systém vychází levněji, kyvadlový je dražší zejména v prodloužené variantě. Očekáváme, že studie, kterou jsme zadali, prověří a zaktualizuje tyto náklady,“ doplnil primátor.
Vypracování studie přijde na 910 tisíc korun a hotová bude na začátku příštího roku. Poté chce město s výsledky seznámit veřejnost.
Nedávno se na téma lanovky na Ještěd, která tento rok slaví 90. let od zahájení provozu, konala i veřejná debata. Zorganizovali ji příznivci lanové dráhy, kteří na začátku tohoto roku podali k ministerstvu kultury žádost o prohlášení lanovky za kulturní památku. Z debaty z veřejností vyplynulo, že jsou lidé spíše nakloněni obnově kyvadlového systému lanovky.
„Přijde mi necitlivé původní lanovku nahradit gondolovou lanovkou, kterou do současných stanic umístit nelze. Například ponechat lanovku kyvadlovou, ale s úplně novými kabinami, které by využívaly současné stanice. Podobná kompletní modernizace kabinové lanovky z 30. let, dle současných standardů, proběhla třeba v polském Zakopaném,“ řekl již dříve navrhovatel zápisu lanovky mezi kulturní památky Milan Starec.
Lanovka jezdila od roku 1933. V říjnu 2021 se přetrhlo tažné lano a jedna ze dvou kabin spadla. Při nehodě zemřel průvodčí, který byl v kabině sám. Třinácti cestujícím ve druhé kabině se nic nestalo, zůstala viset na nosném laně 15 metrů nad zemí. Průvodčímu se podařilo aktivovat záchrannou brzdu a kabinu zastavit. Od té doby je lanovka mimo provoz.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.