Jedna velká kabina zavěšená na dvou lanech v delší variantě, tedy jedoucí od konečné tramvaje v Horním Hanychově až na Ještěd. K této ze tří navržených variant nové lanovky k horskému vysílači se přiklonili liberečtí radní a doporučí ji ke schválení zastupitelům.
„Včera jsme s kolegy radními schválili záměr obnovení lanové dráhy. Rada vzala na vědomí možné varianty a dotčené obory si nechaly ještě zpracovat ekonomickou analýzu provozu lanové dráhy. Také proběhla anketa občanů, kteří se mohli k jednotlivým variantám přiklonit,“ popsal náměstek primátora pro architekturu, veřejný prostor a dopravní stavby Jiří Janďourek (Starostové pro LK).
Pro variantu jedné kabiny se přiklonila i největší část ze všech hlasujících, konkrétně 58%, kterých se zapojilo do veřejného hlasování 1700. O finální podobě rozhodnou příští týden liberečtí zastupitelé. Jde o variantu, jíž se také říká tramvaj a kabina pojme až sto cestujících.
Lanová dráha na Ještěd nejezdí od roku 2021, kdy se v říjnu při tragické nehodě jedna z kabin zřítila a zemřel v ní strojvedoucí. Ze druhé kabiny se povedlo cestující evakuovat.
Město nechalo vypracovat studie proveditelnosti od studia SIAL, které přišlo s několika variantami. Všechny pak jsou navrženy ve verzích pro kratší (stávající) délku tratě dlouhou cca 1,2 kilometru i pro delší délku, která by vedla až ke konečné tramvaje. První z nich je kyvadlová lanová dráhy, kdy proti sobě jezdí dvě kabiny. Jde o obdobnou variantu, která na Ještěd jezdila. Druhá verze navrhuje oběžnou lanovou dráhu, kdy cestující vozí více menších kabin. Podobná jezdí například na Sněžku. Třetí, radními preferovaná verze, je „tramvajová“ lanovka, tedy jedna kabina zavěšená na dvou lanech.
„Za sebe osobně preferuji typ jedné kabiny zavěšené na dvou lanech v prodloužené variantě, tedy od konečné zastávky tramvaje MHD. Zázemí horní a dolní stanice, stejně tak kabina lanovky, by měly podle mého názoru odpovídat kvalitě 21. století a vizuálně a funkčně navázat na kvalitu a jedinečnost stavby století, Ještědu,“ říká Janďourek.
Podle studie proveditelnosti je radou doporučená varianta nejméně náročná z hlediska provozu, který by stál asi 550 tisíc korun ročně bez DPH. Náklady na její vybudování se pohybují v rozpětí 360–440 milionů korun bez DPH.
Vedení města již nechce déle otálet s obnovu provozu lanové dráhy k vysílači. „Chceme pokračovat svižně, ať s partnery či sami. Nicméně nejoptimističtější odhady na znovuspuštění lanovky na vrchol jsou rok 2029,“ dodal náměstek.
Lanová dráha je dosud v majetku Českých drah, které se ale již dohodly s městem, že ji o nich odkoupí. Cena je necelých 35 milionů a schválili ji radní města i vedení Českých drah. Nákup však rovněž ještě musí odsouhlasit zastupitelstvo.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Lanovka už mohla jezdit v upravené stávající variantě za cca 80 miliónu korun. Studie na studie pro studie, podnikatelské umění Zámečníka a debilita Janďourka je výsledek. Lanovka jen tak jezdit nebude, ale můžete ta dvě hovádka lajkovat.