V Raspenavě začalo dnes kácení historické kočárové aleje na Krásný Les. Důvodem je rekonstrukce silnice v rámci přeshraničního česko-polského projektu "Od zámku Frýdlant k zámku Czocha" za 20 milionů eur (540 milionů korun). Na Frýdlanstku bude kvůli tomu nutné pokácet 523 stromů, původně jich ale mělo být kolem 900. Po dokončení rekonstrukce silnic bude následně vysázeno 1500 nových stromů.
Rekonstruovat se bude na Frýdlantsku pět krajských silnic, ta na Krásný Les je první, kde se začalo. Od dnešního rána až do podzimu bude zhruba 2,5 kilometru dlouhá komunikace pro veškerou dopravu uzavřena. Řidiči musí jezdit přes Frýdlant. "Tady v tom úseku dojde k rozšíření silnice, narovnání oblouků v té středové části a bohužel kvůli těmto stavebním pracím dojde k vykácení těchto starých stromů a následně po dokončení, buď letos na podzim nebo příští rok na jaře, k vysazení nové aleje. Ta bude jednostranná, z Raspenavy po levé straně," řekl ředitel Krajské správy silnic Libereckého kraje Jan Růžička.
Kočárové aleje jsou pro Frýdlantsko typickým krajinným prvkem. Ta mezi Raspenavou a Krásným Lesem pochází z roku 1870, vysázeli ji raspenavští sedláci, aby zpříjemnili cestu kočárem z Frýdlantu do Lázní Libverda, které se právě tehdy rozvíjely. "Takže vlastně díky turistickému ruchu vznikla a paradoxně kvůli turistickému ruchu bude zase pokácena," řekl Zbyněk Vlk za iniciativu Zachraňme aleje, která se snažila co nejvíce stromů v regionu před pokácením zachránit. Od lepšího dopravního spojení si autoři projektu slibují, že region bude pro turisty zajímavější. Podle odborníků už alej obnovu potřebovala, protože je ve velmi špatném stavu, což dnes potvrdily i kmeny prvních pokácených stromů. Alej byla dlouhodobě neudržovaná, nebezpečná a padaly z ní větve. Stromy omezoval asfalt, který končí až těsně u kmenů, poškozovala je i projíždějící auta a solení v zimním období. "Už nyní je z původní aleje asi třetina stromů pryč," řekl starosta Raspenavy Pavel Lžičař.
Podle něj je navíc průjezd úzkou silnicí třetí třídy rizikový, nevyhnou se tam ani dvě osobní auta. V minulosti tam bylo i několik smrtelných nehod. Poslední se stala 15. září 2015, kdy tam po nárazu do stromu zahynul dvaapadesátiletý řidič.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Čí je vina, že silnice má asfalt až na kořenech stromů, že řidiči jezdí po kořenech a že se tam v zimě solí? Proč nevede nová cesta souběžně a alej se nenechá pro pěší? Inu musela by se nějaká půda vykoupit od soukromníků a na to nejsou peníze. Než nové stromy vyrostou, změní se politické vedení a nakonec tam nebude nic, než prašná silnice pro náklaďáky, a turisti nikde. Že příjdete o alej, dobře vám tak.