Vedení města se rozhodlo zrušit architektonickou soutěž na novou podobu autobusového terminálu. Radnici se nepodařilo přesvědčit Českou komoru architektů, která od začátku považovala soutěž za neregulérní. Přesto, že vedení města vyhovělo většině námitek komory, nenašlo společnou řeč v odměňování za návrhy. Pokud by město pokračovalo ve výběrovém řízení, hrozilo by označení tendru za neregulérní a také to, že by se do něho nikdo nepřihlásil.
„Bohužel jsme udělali na začátku vyhlášení této soutěže některé chyby, a i když bylo naším cílem udělat otevřenou a kvalitní soutěž, tak se to napoprvé nepovedlo. To se stane, je to riziko vždy, když se vydáte na neprozkoumaný terén. Skutečnou chybou by ale bylo spíše pokračovat v Liberci dále bez architektonických soutěží. To se nechystáme, poučili jsme se a budeme v novém stylu zadávání architektonických zakázek pokračovat dál,“ říká náměstek primátora Jan Korytář (Změna).
Komora architektů Liberci hned po vypsání tendru vytkla, že dopředu nebyla známá hodnotící komise, pro zájemce byl příliš krátký termín zakázky a také nedostatečná výše odměny pro nejlepší návrhy. Komora tak požádala město o nápravu. Právě výše odměny se stala kamenem úrazu. Město navrhovalo zvýšení odměny pro soutěžící z původních 150 tisíc na 450 tisíc, stanovisko komory vycházející z jejich interního ceníku ale požadovalo odměnu ve výši jednoho procenta nákladů na celou stavbu, tedy 1,5 milionu korun. To je ale pro vedení města neakceptovatelné. Rada města proto tuto zakázku zrušila a město v ní bude pokračovat v jiném režimu, kdy zakázku zadá šesti vybraným architektonickým studiím, jež mají zájem návrh vypracovat.
"Každé studio dostane 80 tisíc korun v případě," doplnil Korytář. Rozdíl je oproti běžnému výběrovému řízení v tom, že architekti mohou v průběhu zakázky své návrhy průběžně konzultovat s městem.
Dostavba alespoň trochu reprezentativního zázemí je tématem už řadu let. Nástupiště se dočkala rekonstrukce v 90. letech, na samotné zázemí a halu už nezbyly peníze. Ostuda místa, ze kterého denně proudí stovky turistů, vznikla jako určité provizorní řešení, na místě ale stojí už od devadesátých let. Díky novému parkovacímu domu by mělo přibýt míst k parkování. Jeho kapacita by měla být více než dvojnásobná oproti současnému parkování. 100 parkovacích míst v okolí nádraží je v pracovní dny většinou po celý den obsazeno.
Vedení města chce nový terminál postavit na pozemku nad nádražím, kde je nyní parkoviště pro zhruba pět desítek aut. Architekti musí do návrhu zahrnout také samotné autobusové nádraží, které by vedení města chtělo odkoupit soukromého vlastníka, kterým je ANL s.r.o.
„Město v této společnosti nemá žádnou majetkovou účast, takže naše možnost podílet se na rozvoji tohoto důležitého dopravního uzlu je omezená,“ dodal už dříve Korytář.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.