V roce 2016 zahynulo historicky nejméně motocyklistů, více než polovina z nich z cizí viny. Co by měli motorkáři udělat pro svou bezpečnost? Jaká jsou nebezpečí spojená se začátkem jezdecké sezony?
V loňském roce zahynulo při nehodách 60 motocyklistů. To je nejméně od vzniku samostatné České republiky. Navíc oproti roku 2015 došlo k rapidnímu poklesu obětí z jejich řad, a to o rovnou třetinu. Těžce zraněno bylo 463 jezdců v jedné stopě – i to je nejpříznivější výsledek od roku 1993.
Tradičně bývají za hlavní viníky fatálních nehod považováni motocyklisté. Mylně. To potvrzují i statistiky za rok 2016, kdy vlastní vinou zemřelo 29 jezdců v jedné stopě, naopak 31 z nich bylo usmrceno cizím zaviněním. Bez ohledu na míru zavinění je to právě motorkář, kdo případně zaplatí svým životem. „Ze statistických údajů zveřejněných OECD vyplývá, že pravděpodobnost úmrtí při nehodě je pro motorkáře 24x vyšší než pro cestující v osobním automobilu,“ upřesňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Pokud je na vině motorkář, v naprosté většině se jedná o nepřiměřenou rychlost jízdy. Ta v loňském roce zabíjela 22x. S velkým odstupem následují nesprávný způsob jízdy (4 mrtví) a nesprávné předjíždění (3 oběti z řad motocyklistů).
Automobilisté motorkářům ublíží nejčastěji proto, že je nevidí nebo špatně odhadnou jejich rychlost či vzájemnou vzdálenost. Jedná se hlavně o
Motocyklisté jsou v silničním provozu skutečně ohrožení. Vlastně jsou nejohroženější skupinou účastníků silničního provozu. „Ve srovnání s cestujícími v autobusech je pravděpodobnost jejich úmrtí při nehodě 272x vyšší. Oproti pasažérům v osobních automobilech umírá 24x více motocyklistů, 2,4x více ve srovnání s cyklisty a dvojnásobek v porovnání s chodci,“ upřesňuje Roman Budský.
Motocyklistům se tak vyplatí počítat s chybami druhých
V každém případě by měli motorkáři pamatovat i na možné chyby své. Zvláště teď na začátku sezony. „Motocyklisté musí být po několikaměsíční zimní jezdecké pauze velmi opatrní. Přece jen chvilku trvá, než se dostanou do odpovídající jezdecké kondice. Nejednou jezdí po studených vozovkách, místy stéká tající sníh a někde v hlubokém stínu může být silnice i namrzlá. Každý rok řidičům automobilů chvíli trvá, než si po zimě zvyknou na přítomnost motocyklů a začnou je reálně vnímat. Na výkonu řidičů se může podepsat i jarní únava,“ uzavírá Vladimír Mašek, šéfinstruktor projektu Učme se přežít.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.