Startovním bodem pro turisty by se mělo stát autobusové nádraží z dílny architekta Petra Stolína. Návštěvníci města zde nechají svůj vůz nebo sem přijedou autobusem a do města se vydají buď pěšky, nebo hromadnou dopravou. A ulehčit by autobusák měl i Liberečákům, kteří v něm najdou necelých pět stovek parkovacích míst.
Hodnotící komise vybírala ze šesti návrhů, dům od Petra Stolína pak zaujal komplexností. „Vítězný návrh splnil všechna kritéria a řekl bych, že úplně nejlepší byl z dopravního hlediska, to rozhodlo,“ vysvětlil Jiří Klokočka z univerzity v Gentu a člen komise. Do té kromě něj zasedl také Jiří Suchomel, spoluautor obchodního domu Ještěd Miroslav Masák a Boris Šonský.
A právě spojení funkcí považuje za přednost i sám autor návrhu. „Naším cílem bylo navrhnout integrovaný dům, kde se jednotlivé provozy vzájemně synergicky doplňují. Očekáváme, že myšlenka 3v1 by mohla zatraktivnit a oživit toto místo a stát se oblíbenou křižovatkou všech cestujících," okomentoval Petr Stolín.
Podle něj bude nové nádraží přívětivé k cestujícím. „Odbavovací prostor a nástupiště jsou řešeny centrálně. U starého nádraží to bylo přesně naopak, v centru parkovaly autobusy a lidé běhali mezi nástupišti,“ dodal.
Dům také bude z části soběstačný. Návrh pamatuje na solární panely, které by měly zajistit například celonoční svícení v prostorách pro parkování. A chystá se i zachytávání dešťové vody. Střecha totiž bude zelená a časem by se měla zazelenat i fasáda.
Právě na střeše by tak měla vzniknout odpočinková zelená plocha s výhledem na město a Ještěd. I to by měl být jeden z důvodů, proč zaparkovat právě tady. Tím chce magistrát alespoň část návštěvníků a jejich auta dostat právě do plánovaného parkovacího domu. „Vzhledem k dobré návaznosti na MHD a blízkost dálnice může nový parkovací dům alespoň částečně odlehčit jiným částem Liberce. Chceme sem proto nasměrovat část návštěvníků města,“ řekl ekonomický náměstek Jan Korytář.
A cena? Zatím je naplánována na 123 milionů korun, ale možná se ještě bude měnit. Plán nového nádraží se ještě bude projednávat s veřejností, každý tak může přinést svůj postřeh. „Chceme získat co nejvíc postřehů od samotných cestujících, kteří nám mohou přinést zase svůj pohled. Třeba jsme na něco zapomněli, něco můžeme zjednodušit,“ dodal Korytář.
Pak by mělo město získat dotaci, plán je takový, že žádost odejde do konce tohoto roku. Pokud vše dobře půjde, ještě v roce 2018 se začne stavět a hotovo bude do konce roku 2019.
Poté se začne řešit také stávající autobusové nádraží. To by pak ztratilo smysl. Stavět se zde nedá, protože pod ním vede tunel. „Nabízí se možnost vybudovat zde kvalitní městský prostor, který v této lokalitě chybí. Ať už jde o zeleň, dětské hřiště nebo sportoviště,“ řekla náměstkyně pro životní prostředí, veřejnou zeleň a cestovní ruch Karolína Hrbková.
Město ale nejprve musí získat tyto pozemky, které mu nyní nepatří. S tím souvisí i plánovaná rekonstrukce budovy Uranu, naplánovaná na konec příštího roku.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.