Liberecký kraj zatím nepodepíše nové smlouvy s dopravci, řízení na zajištění autobusové dopravy pro Liberecko, Jablonecko a Semilsko zrušil kvůli vysokým nabídkovým cenám. S dopravci chce dál jednat o tom, jak zajistit obslužnost na severu a východě kraje, kde se ČSAD Liberec a BusLine rozhodli současné smlouvy ukončit. Pokud dohoda nenastane, hrozí, že 1. června nevyjedou autobusy na Jablonecku a Semilsku a od 1. července i na Liberecku. Dopravci se chtějí proti zrušení soutěže bránit.
"Neexistuje důvod proč ji zrušit, myslíme si, že jsme splnili veškeré podmínky, které ta zakázka vyžadovala," řekl Radek Chobot, předseda představenstva společnosti BusLine, která je největším dopravcem v Libereckém kraji. Rozhodnutí mimořádné krajské rady o zrušení soutěže chce podle něj firma napadnout, a pokud s námitkami neuspěje, obrátí se na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. BusLine by jinak v soutěži vyhrál, protože v obou oblastech nabídl nejnižší cenu a porazil by tak druhého uchazeče, kterým byla společnost ČSAD Liberec.
Liberecký kraj objednává regionální autobusovou dopravu v rozsahu kolem 13 milionů kilometrů, zajišťuje ji osm dopravců. Jednání o nových smlouvách musel kraj zahájit, když se dopravci BusLine a ČSAD Liberec rozhodli smlouvy ukončit. Peníze, které od kraje dostali jako kompenzaci zvýšení mezd řidičů autobusů, jim nestačí. Dopravcům kraj přidal na základě dodatků jen 5,7 milionu korun. "Víc smlouvy a zákon o veřejných zakázkách přidat nedovolují," řekl náměstek hejtmana Marek Pieter (Starostové pro Liberecký kraj). Firmě BusLine stačily peníze do 15. března, ČSAD Liberec postačí do poloviny června.
Kraj proto v březnu zahájil jednací řízení se všemi dopravci zapojenými v integrovaném systému dopravy v kraji (IDOL), aby dopravu od června zajistil. Nabídku nakonec podali jen dva dopravci - BusLine a ČSAD Liberec, obě firmy ale žádají výrazně víc peněz, než kolik dostávaly. "Podmínky jsou odlišné od toho, jak se jezdí nyní. Je tam víc smluvních pokut, jsou tam navazující smluvní ustanovení. Liberecký kraj v zakázce posiluje svoji pozici a na to reaguje naše cena," vysvětlil důvody vyšší nabídkové ceny za kilometr Chobot.
BusLine zajišťuje dopravu na Jablonecku a Semilsku, loni firmě kraj platil za kilometr 27,97 Kč, od letošního roku se cena na základě nařízení vlády o navýšení mezd řidičů zvýšila o 15 procent na 32,13 Kč za kilometr. V soutěži firma nabídla cenu 35,40 Kč a žádala tak ještě přes tři koruny navíc. Na Liberecku zajišťuje zatím dopravu ČSAD Liberec, loni dopravci platil kraj za kilometr 26,80 Kč, letos se cena kvůli kompenzacím mezd řidičů autobusů zvýšila na 29,74 Kč. BusLine v soutěži žádal 32,79 Kč, nabídková cena současného dopravce ČSAD Liberec byla o 19 haléřů vyšší.
Kraj nechce ceny akceptovat, podle Půty jsou přemrštěné. Na kompenzace mezd řidičů si kraj připravil 60 milionů korun, pokud by na další zvýšení cen přistoupil potřeboval by 90 až 100 milionů korun
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.