Aktuálně

Prodat 55 pozemků najednou pro výstavbu rodinných domů se Českému Dubu nepovedlo. Začne je nabízet jednotlivě více...

Liberecká devátá liga: Lídři odstartovali výhrami více...

Bílí Tygři mění trenéra. Filipa Pešána střídá na pozici hlavního kouče A-týmu dosavadní asistent Jiří Kudrna více...

Zachránce nejen pro Madlenku se bude hledat i v České Lípě. Zájem o darování kostní dřeně je enormní více...

Byla císařovna Sisi anorektička? Hubnutím byla přímo posedlá více...

V Geoparku Ralsko odstartuje v neděli nová sezóna. Exkurzí na horu Ralsko s certifikovaným průvodcem více...

Liberecká „Únikovka“ pro řidiče letos začne už 1. dubna. Takovou kumulaci uzavírek město nepamatuje více...

Liberecký kraj chce vstoupit do veřejné dopravy s vlastní firmou

Autoři | Foto

Liberecký kraj chce vstoupit do veřejné dopravy s vlastní firmou. Zvažuje možnost založení vlastní dopravní společnosti na "zelené louce" nebo majetkový vstup do některého z již existujících dopravců. Krajští zastupitelé dnes pověřili hejtmana jednáním o vstupu s největšími dopravci v kraji - BusLine, ČSAD Liberec a ČSAD Česká Lípa. Záměr ale zveřejní i ve Věstníku veřejných zakázek a Úředním věstníku EU. Zároveň nechá kraj varianty posoudit.

Zastupitelé sousedního Ústeckého kraje již koncem května schválili zřízení krajského autobusového dopravce. Postupně tam nahradí současné provozovatele. Založením vlastního dopravního podniku samospráva v Ústeckém kraji reagovala na potíže v autobusové dopravě v souvislosti s vládním nařízením o zvýšení platů řidičů.

A problémy se zajištěním autobusové dopravy zdůvodňují svůj záměr i politici z Libereckého kraje. "Podle mého názoru už se nenacházíme v prostředí, ve kterém je relevantní soutěžit. Je to vysoce zregulované odvětví, ve kterém stát už začal regulovat i mzdy zaměstnanců, kraj platí více než 60 procent nákladů přímo jako dotaci ze svého rozpočtu a zároveň zbytek těch příjmů reguluje vyhlášením jízdného nebo tarifu, takže se vlastně nenacházíme v konkurenčním prostředí," řekl dnes hejtman Libereckého kraje Martin Půta (STAN). Kraj proto podle něj hledá cestu, jak alespoň na části území zajistit autobusovou dopravu s vlastní firmou, a získat tak reálnou představu o skutečných nákladech.

Liberecký kraj objednává regionální autobusovou dopravu v rozsahu zhruba 13,7 milionu kilometrů, zajišťuje ji osm dopravců. Další čtyři miliony kilometrů najezdí dopravci na železnici a 330.000 kilometrů představuje tramvajové spojení mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. V letošním roce má kraj na zajištění dopravy připraveno 605 milionů korun, což je čtvrtá největší položka v jeho rozpočtu.

Největší dopravci aktuálně jezdí za ceny velmi rozdílné. Zatímco ČSAD Česká Lípa dostává za kilometr 30,99 Kč, společnosti BusLine platí kraj 34,78 Kč a ČSAD Liberec nabídlo cenu 31,09 Kč, tam ale zatím smlouva není uzavřena. Liberecký kraj zároveň připravuje velký tendr na zajištění autobusové dopravy na období deseti let. Pokud by chtěl část dopravy zadat vlastní společnosti přímo, musel by držet více než 75procentní podíl. Návrh konkrétního projektu včetně posouzení jeho výhod i rizik má hejtman zastupitelstvu předložit na konci srpna.

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Liberec, Liberecký kraj, doprava, autobus, Martin Půta, ČSAD Liberec, BusLine, autobusová doprava, Evropská unie, ČSAD Česká Lípa, Ústecký kraj, Starostové a nezávislí, ČSAD

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.