O unikátní ozubnicovou trať z Tanvaldu do Harrachova mají zájem hlavně turisté. V posledních deseti letech se počet cestujících zhruba zdvojnásobil. Novinkou letošní sezony podle něj bude možnost přestoupit na nádraží v Harrachově na autobus, který turisty doveze až na Zlaté návrší.
K větší atraktivitě ozubnicové trati pomohlo zavedení přímých vlaků do Polska, spoje jezdí z Liberce přes Harrachov do Sklářské Poreby od prosince 2015. Využití je podle Blažka nepravidelné, největší zájem je v zimě díky běžkařům a v létě hojně jezdí cyklisté a turisté. "Když přijdou víkendy, prázdniny, tak někdy přepravujeme i víc jak 1000 lidí za den," uvedl Pavel Blažek, jednatel společnosti Korid LK, koordinátora dopravy v Libereckém kraji. Největší zájem podle něj bývá v sobotu dopoledne. "Potýkáme se s tím, že nám v některých případech ani kapacita vlaku nestačí," řekl. Dané je to enormním zájmem cyklistů, v jednom vlaku se přepravuje i přes 100 kol. Druhým rokem proto v letní sezoně jezdí v sobotu dopoledne speciální cyklovlak.
Zájem o jízdu vlakem na této trati by mohla podle Blažka zvýšit letošní novinka. O prázdninách bude každou sobotu jezdit autobus od harrachovského vlakového nádraží na Zlaté návrší. "Turisté se tak snadno dostanou do nejvyšších partií Krkonoš," řekl koordinátor dopravy.
O popularizaci ozubnicové trati se snaží i spolek Železniční společnost Tanvald, který každoročně pořádá desítku nostalgických jízd. "Na jednu akci přichází i přes 1000 lidí," uvedl Blažek. Spolek na víkend chystá oslavu 115 let od zahájení provozu na této trati. Mezi Tanvaldem a Harrachovem tak bude jezdit stoletá parní lokomotiva Sedma se soupravou historických vozů z 20. a 30. let minulého století. Zájemci se budou moci také svézt ještě jedním zvláštním vlakem, který budou tvořit ozubnicová lokomotivka Rakušanka, historický motorový vůz Singrovka a vozy Balm. V Kořenově bude k vidění originální poštovní vůz z roku 1941 včetně expozice dějin vlakové pošty a otevřené bude muzeum i výtopna.
Železniční trať mezi Tanvaldem a Harrachovem se v minulých letech částečně modernizovala. Zhruba sto milionů korun stála oprava památkově chráněného Harrachovského tunelu, ocelového mostu známého jako Jizerský viadukt a upravoval se i navazující skalní zářez. Dalších 35 milionů korun si vyžádala rekonstrukce nádraží v Harrachově, včetně vybudování výhybny. "Jinak poslední velkou rekonstrukcí trať prošla v roce 1968. Takže úsek Tanvald - Kořenov už v dobrém stavu není a diskutuje se, že proběhne větší oprava," dodal Blažek.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.