Poláci mají zájem o obnovení železničního spojení z Mirska do Jindřichovic pod Smrkem a dál na Raspenavu a Frýdlant. Provoz na trati se zastavil po druhé světové válce. Od té doby končí vlaky v Jindřichovicích. Po dobrých zkušenostech z obnovení přeshraničního provozu z Harrachova do Sklářské Poreby v Polsku by polská strana ráda obnovila provoz i na Frýdlantsko.
Jednání jsou podle hejtmana teprve na začátku. "Poprvé jsme o tom mluvili zhruba před měsícem, když jsme řešili objízdné trasy v rámci projektu Od zámku Frýdlant k zámku Czocha," poznamenal hejtman Libereckého kraje Martin Půta.
Dnes se na kontrolním dnu projektu diskutovalo mimo jiné i o tom, co bude třeba k obnovení provozu na železnici udělat. Vyžádá si to totiž nemalé investice. Na české straně chybí zhruba kilometr kolejí směrem do Polska a na polské straně je to podobné. "Poláci už dokonce mají k dispozici peníze, které na obnovu trati mohou použít. To my budeme muset vyjednávat se Správou železniční dopravní cesty, aby si takovou obnovu dali do plánu," uvedl Půta.
Mezistátní trať z Jindřichovic pod Smrkem původně do německého Pruska byla postavena na počátku 20. století. Jindřichovicím se tehdy přezdívalo malá Vídeň a vlaky odtud jezdily až k Baltu. V době největšího rozkvětu žilo v obci 2500 obyvatel, převážně Němců. Dnes mají Jindřichovice 670 stálých obyvatel, každý desátý je bez práce. Podle dolnoslezského maršálka by obnovení přeshraničního železničního spojení přispělo k rozvoji turistiky na obou stranách hranice. "A také k hospodářskému růstu v této oblast," dodal Cezary Przybylski.
Liberecký kraj už dokázal ve spolupráci s Dolnoslezským vojvodstvím v roce 2010 obnovit provoz na železniční trati z Harrachova do Sklářské Poreby. I tam se provoz zastavil po druhé světové válce. Dnes na trati v hlavní turistické sezoně jezdí osm párů vlaků denně a přepraví tisíce turistů. Obnovení provozu předcházela rekonstrukce trati za 138 milionů korun a z velké části ji zaplatila Evropská unie. To podle Půty zřejmě v případě trati z Jindřichovic do Mirska už nebude možné. "Buď budeme muset počkat na nějaké další programovací období a je otázkou jak bude velké, na co bude zaměřené a zda vůbec bude. Nebo budeme muset využít národních zdrojů. I Liberecký kraj je připraven to finančně podpořit," dodal hejtman.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.