Počasí dnes10 °C, zítra8 °C
Sobota 9. listopadu 2024  |  Svátek má Bohdan
Bez reklam

Poláci chtějí obnovit železničního spojení z Mirska do Jindřichovic. Trať nefunguje desítky let

Poláci mají zájem o obnovení železničního spojení z Mirska do Jindřichovic pod Smrkem a dál na Raspenavu a Frýdlant. Provoz na trati se zastavil po druhé světové válce. Od té doby končí vlaky v Jindřichovicích. Po dobrých zkušenostech z obnovení přeshraničního provozu z Harrachova do Sklářské Poreby v Polsku by polská strana ráda obnovila provoz i na Frýdlantsko.

Jednání jsou podle hejtmana teprve na začátku. "Poprvé jsme o tom mluvili zhruba před měsícem, když jsme řešili objízdné trasy v rámci projektu Od zámku Frýdlant k zámku Czocha," poznamenal hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

Dnes se na kontrolním dnu projektu diskutovalo mimo jiné i o tom, co bude třeba k obnovení provozu na železnici udělat. Vyžádá si to totiž nemalé investice. Na české straně chybí zhruba kilometr kolejí směrem do Polska a na polské straně je to podobné. "Poláci už dokonce mají k dispozici peníze, které na obnovu trati mohou použít. To my budeme muset vyjednávat se Správou železniční dopravní cesty, aby si takovou obnovu dali do plánu," uvedl Půta.

Mezistátní trať z Jindřichovic pod Smrkem původně do německého Pruska byla postavena na počátku 20. století. Jindřichovicím se tehdy přezdívalo malá Vídeň a vlaky odtud jezdily až k Baltu. V době největšího rozkvětu žilo v obci 2500 obyvatel, převážně Němců. Dnes mají Jindřichovice 670 stálých obyvatel, každý desátý je bez práce. Podle dolnoslezského maršálka by obnovení přeshraničního železničního spojení přispělo k rozvoji turistiky na obou stranách hranice. "A také k hospodářskému růstu v této oblast," dodal Cezary Przybylski.

Liberecký kraj už dokázal ve spolupráci s Dolnoslezským vojvodstvím v roce 2010 obnovit provoz na železniční trati z Harrachova do Sklářské Poreby. I tam se provoz zastavil po druhé světové válce. Dnes na trati v hlavní turistické sezoně jezdí osm párů vlaků denně a přepraví tisíce turistů. Obnovení provozu předcházela rekonstrukce trati za 138 milionů korun a z velké části ji zaplatila Evropská unie. To podle Půty zřejmě v případě trati z Jindřichovic do Mirska už nebude možné. "Buď budeme muset počkat na nějaké další programovací období a je otázkou jak bude velké, na co bude zaměřené a zda vůbec bude. Nebo budeme muset využít národních zdrojů. I Liberecký kraj je připraven to finančně podpořit," dodal hejtman.

Autoři | Foto vlacky.webgarden.cz

Štítky Liberecký kraj, Jindřichovice pod Smrkem, Mirsk, vlak, Martin Půta, železniční trať, Balt, Jindřichovice, druhá světová válka, Polsko, Harrachov, Frýdlant, Raspenava, Frýdlantsko

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Poláci chtějí obnovit železničního spojení z Mirska do Jindřichovic. Trať nefunguje desítky let  |  Doprava  |  Zprávy  |  Liberecká Drbna - zprávy z Liberce a Libereckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.