Aktuálně

V Pihelu boural mladík s čerstvým řidičákem. Bilance: 8 zraněných, 2 těžce více...

Naivní divadlo uvede v sobotu novou inscenaci Vánoce aneb Příběh narození více...

Liberecký kraj letos Ještěd koupit nestihne více...

Rychlému spojení do Německa brání stav trati v Polsku, oprava by vyšla na 77 milionů korun

Autoři | Foto Trilex

Rychlému vlakovému spojení z Liberce do německé Žitavy a dál na Drážďany stále brání špatný stav železniční trati na polském území. Zatímco na české a německé straně mohou vlaky jezdit až stokilometrovou rychlostí, přes Polsko jezdí 40 kilometrů v hodině. Jednání o polském úseku mezi Hrádkem nad Nisou a Žitavou se vedou na úrovni ministerstev dopravy Saska, Česka a Polska, řešení je ale otázkou let.

Železniční trať z Liberce do Žitavy patří k nejstarším v Libereckém kraji, za dva roky oslaví 160 let od svého otevření. Jednokolejná trať prošla v minulých deseti letech modernizací, která umožnila, aby vlaky na českém území po celé trase od hranic do Liberce jezdily stokilometrovou rychlostí. Obnovu nutně potřebuje i tříkilometrový úsek v Polsku, náklady se odhadují na více než tři miliony eur (77 milionů Kč).

Pro Poláky ale není trať důležitá, vlaky v Polsku nestaví. Proto už léta usilují o to, aby se na financování rekonstrukce úseku podíleli sousedé. Podobně už Česko a Německo přispěly Polákům na stavbu téměř čtyřkilometrového silničního spojení Libereckého kraje s Německem přes Polsko. Němci na něj dali 13 milionů eur (333 mil. Kč), dalších 2,5 milionu eur (64 mil. Kč) přidalo Česko.

"Nejpravděpodobnější scénář je, že správu trati převezmou česká a německá strana. O most by se starali Němci - společnost Deutsche Bahn, a o zbytek trasy by se starala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). K tomu je ale potřeba prezidentská smlouva. O ní se začíná jednat, ale podpis té smlouvy je záležitostí několika let," dodal Pavel Blažek, jednatel společnosti Korid LK, která je koordinátorem dopravy v Libereckém kraji.

Stav trati v Polsku není jedinou komplikací, která na cestující na trase čeká. V Žitavě se už rok pracuje na celkové přestavbě železniční stanice. Práce měly skončit už v listopadu, ale protáhly se a podle předběžných informací budou zřejmě pokračovat i po Novém roce. Cestující, kteří o adventních sobotách využijí posílené vlaky mířící na trhy do Drážďan, tak musí podle Blažka počítat s přestupem do náhradních autobusů zajišťujících dopravu mezi Hrádkem nad Nisou a Žitavou a opačně.

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Liberec, vlak, Polsko, Německo, Žitava, Drážďany, koleje, Korid LK, Česko, Hrádek nad Nisou, Ministerstvo dopravy České republiky, Sasko, Liberecký kraj

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.