Aktuálně

Čeká nás zatažený víkend s přeháňkami. Teploty půjdou nahoru více...

Policie zná příčinu diskotéky na Bílém Kameni. Šlo o závadu na mrazícím zařízení více...

Asfaltové hřiště na Králově Háji čeká proměna. Nadchnout má děti i jejich dozor více...

Prales na Ještědu se rozroste o 4,5 hektaru. Spolek vyjde výkup na milion více...

Pohotovosti převezmou zdravotní pojišťovny. O všechny v kraji ale nestojí více...

Liberecký kraj nabízí za majoritu v ČSAD Liberec méně peněz

Autoři | Foto Jaroslav Appeltauer

Liberecký kraj nabízí za majoritní podíl akcií ČSAD Liberec 14,353 milionu korun, což je zhruba o deset procent méně, než schválili zastupitelé v srpnu. Důvodem je nový posudek, který sice samotnou cenu akcií mírně zvýšil, výrazně ale snížil cenu pohledávek, které kraj zároveň kupuje. Původně měl Liberecký kraj za 86 procent akcií a pohledávky vlastníkovi zaplatit téměř 16 milionů korun. ČSAD Liberec je na pokraji insolvence, hospodaření je ztrátové. Kraj proto bude muset do stabilizace firmy investovat dalších zhruba 20 milionů korun.

"Nechali jsme si udělat revizní posudek, protože jsme od člena dopravního výboru Jiřího Vařila dostali posudek, který zpochybnil ten původní znalecký. Z revizního posudku vyplynulo snížení ceny o 1,6 milionu korun, zastupitelstvo to schválilo," řekl hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Kraj teď podle Půty vyzve druhou stranu - společnost LIAD Petra Wasserbauera, k podpisu smlouvy se stejnými termíny a postupem, jen kupní cena bude nižší.

Liberecký kraj chce mít vlastního dopravce kvůli problémům se zajištěním veřejné dopravy v kraji. "Koupě firmy je výrazně levnější a výhodnější než zakládat ji na zelené louce," řekl zastupitelům Valdemar Linek z auditorské společnosti NEXIA, která situaci ČSAD Liberec i možnost vstupu kraje do firmy posuzovala. Koupě je podle Linky pro kraj i přes špatnou kondici dopravní společnosti výhodná.

Podle Půty je vlastní dopravce pro Liberecký kraj cestou, jak zjistit reálné náklady na dopravní výkon a nenechat se vydírat firmami, které autobusovou dopravu v kraji zajišťují. Záměr kraje koupit akcie ČSAD Liberec ale prověřuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). "Do té doby není možné smlouvu podepsat," řekl Půta. Rozhodnutí by podle něj mělo padnout do konce letošního roku.

Liberecký kraj objednává v posledních letech veřejnou dopravu ve stabilním rozsahu. Autobusoví dopravci najezdí bezmála 13,7 milionu kilometrů a dopravci na železnici přes čtyři miliony kilometrů. Kraj také přispívá na tramvajové spojení mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou a na některé prodloužené linky liberecké městské dopravy například do Kryštofova Údolí nebo Stráže nad Nisou. Zajištění veřejné dopravy letos stálo Liberecký kraj přes 673 milionů korun, téměř o devět procent víc než loni. Hlavním důvodem bylo zvýšení mezd řidičů autobusů.

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Liberecký kraj, ČSAD, Martin Půta, ČSAD Liberec, akcie, veřejná doprava, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, Starostové pro Liberecký kraj, lycée international Alexandre-Dumas, Nexia

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.