Liberecký kraj nabízí za majoritní podíl akcií ČSAD Liberec 14,353 milionu korun, což je zhruba o deset procent méně, než schválili zastupitelé v srpnu. Důvodem je nový posudek, který sice samotnou cenu akcií mírně zvýšil, výrazně ale snížil cenu pohledávek, které kraj zároveň kupuje. Původně měl Liberecký kraj za 86 procent akcií a pohledávky vlastníkovi zaplatit téměř 16 milionů korun. ČSAD Liberec je na pokraji insolvence, hospodaření je ztrátové. Kraj proto bude muset do stabilizace firmy investovat dalších zhruba 20 milionů korun.
"Nechali jsme si udělat revizní posudek, protože jsme od člena dopravního výboru Jiřího Vařila dostali posudek, který zpochybnil ten původní znalecký. Z revizního posudku vyplynulo snížení ceny o 1,6 milionu korun, zastupitelstvo to schválilo," řekl hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Kraj teď podle Půty vyzve druhou stranu - společnost LIAD Petra Wasserbauera, k podpisu smlouvy se stejnými termíny a postupem, jen kupní cena bude nižší.
Liberecký kraj chce mít vlastního dopravce kvůli problémům se zajištěním veřejné dopravy v kraji. "Koupě firmy je výrazně levnější a výhodnější než zakládat ji na zelené louce," řekl zastupitelům Valdemar Linek z auditorské společnosti NEXIA, která situaci ČSAD Liberec i možnost vstupu kraje do firmy posuzovala. Koupě je podle Linky pro kraj i přes špatnou kondici dopravní společnosti výhodná.
Podle Půty je vlastní dopravce pro Liberecký kraj cestou, jak zjistit reálné náklady na dopravní výkon a nenechat se vydírat firmami, které autobusovou dopravu v kraji zajišťují. Záměr kraje koupit akcie ČSAD Liberec ale prověřuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). "Do té doby není možné smlouvu podepsat," řekl Půta. Rozhodnutí by podle něj mělo padnout do konce letošního roku.
Liberecký kraj objednává v posledních letech veřejnou dopravu ve stabilním rozsahu. Autobusoví dopravci najezdí bezmála 13,7 milionu kilometrů a dopravci na železnici přes čtyři miliony kilometrů. Kraj také přispívá na tramvajové spojení mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou a na některé prodloužené linky liberecké městské dopravy například do Kryštofova Údolí nebo Stráže nad Nisou. Zajištění veřejné dopravy letos stálo Liberecký kraj přes 673 milionů korun, téměř o devět procent víc než loni. Hlavním důvodem bylo zvýšení mezd řidičů autobusů.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.