Počasí dnes6 °C, zítra7 °C
Středa 24. dubna 2024  |  Svátek má Jiří
Bez reklam

Liberecký kraj připravuje nový tendr na autobusovou dopravu. Ten minulý sám zrušil

Liberecký kraj připravuje nový tendr na zajištění regionální autobusové dopravy na deset let. Soutěž se bude tentokrát týkat pěti oblastí, a nikoli jen tří, jako v minulém tendru, který kraj v závěru roku 2016 zrušil. Jako celek se bude soutěžit Českolipsko, oblast Sever se kraj rozhodl rozdělit na Frýdlantsko a Liberecko a oblast Východ bude rozdělená na Jablonecko a Semilsko.

„Dohodli jsme se, že se ještě provede technicko-ekonomické zhodnocení celé zadávací dokumentace," řekl náměstek hejtmana pro dopravu Marek Pieter. Kraj chce mít podle něj jistotu, že oblasti vytvořil správně.

„Abychom nikde neměli dlouhé přejezdy, které nám budou zdražovat dopravu, ale také aby kvalitativní požadavky, které máme, byly vhodné pro cestující a nezatěžovaly Liberecký kraj dalšími náklady," vysvětlil nutnost posudku hejtmanův náměstek. Případně podle něj může posudek ukázat i cesty k dalšímu zlevnění veřejné dopravy.

Původní zakázku vypsala ještě ČSSD

Původní zakázku na autobusovou dopravu v Libereckém kraji v termínu od prosince 2014 do prosince 2024 vypsalo ještě sociálnědemokratické vedení Libereckého kraje v roce 2012. Zakázku mohl získat jediný uchazeč nebo až tři.

Tendr za více než čtyři miliardy korun byl od začátku terčem kritiky a opakovaně ho prověřoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). V květnu 2014 dokonce zakázku zrušil, Liberecký kraj se ale odvolal. Konečné rozhodnutí padlo až v září 2016. ÚOHS vrátil hodnocení nabídek na začátek. Nabídky dopravců už ale neodpovídaly současnému trhu, i proto tehdy výběrová komise kraje doporučila tendr zrušit a vypsat znovu.

Jedním z hlavních důvodů pro zrušení zakázky bylo podle hejtmana Martina Půty (Starostové pro Liberecký kraj) zvýšení mezd řidičů autobusů od 1. ledna loňského roku. „Kdybychom v tendru pokračovali, tak bychom se ocitli v situaci, že bychom vysoutěžili naprosto nereálné ceny," řekl již dříve Martin Půta. Nový tendr by měl proto zahrnovat nejen dohodu odborů s vládou o mzdách řidičů autobusů, ale jiné budou například i požadavky na autobusy.

13 milionů kilometrů

Liberecký kraj objednává regionální autobusovou dopravu v rozsahu kolem 13 milionů kilometrů, zajišťuje ji osm dopravců. Největšími jsou BusLine, ČSAD Česká Lípa a ČSAD Liberec. Dopravu měl původně kraj smluvně zajištěnou do konce příštího roku.

Zvýšení mezd řidičům autobusů, na němž se loni dohodla vláda s odbory, ale zvedlo dopravcům náklady, a ti se s krajem dohodli na ukončení smluv. Kraji se pak podařilo znovu s dopravci dohodnout. Na Semilsku a Jablonecku jezdí BusLine, smlouvu má na dva roky. Na Českolipsku jezdí ČSAD Česká Lípa s roční smlouvou. Dopravu na Liberecku zajišťuje na základě dočasné smlouvy ČSAD Liberec.

Autoři | Foto Jaroslav Appeltauer

Štítky Liberecký kraj, doprava, autobusy, tendr, autobusová doprava, okres Česká Lípa, okres Semily, okres Jablonec nad Nisou, Frýdlantsko, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, Marek Pieter, mzda, Martin Půta

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Liberecký kraj připravuje nový tendr na autobusovou dopravu. Ten minulý sám zrušil  |  Doprava  |  Zprávy  |  Liberecká Drbna - zprávy z Liberce a Libereckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.