Aktuálně

Těsně před Vánoci přišli po požáru o dům, Chrastava na pomoc rodině založila sbírku více...

Mrazivá vánoční noc. V Liberci klesla teplota na minus 11 stupňů více...

Liberecký kraj bude mít vlastní dopravní společnost Autobusy LK

Autoři | Foto Jaroslav Appeltauer

Liberecký kraj bude mít vlastní dopravní společnost Autobusy LK. V budoucnu by měla zajišťovat veřejnou autobusovou dopravu na území Libereckého kraje. Založení společnosti s ručením omezením schválili krajští zastupitelé. Původně chtěl kraj koupit 86 procent akcií v existující firmě ČSAD Liberec, plány ale zablokoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) předběžným opatřením. Proto teď padlo rozhodnutí založit vlastní společnost na zelené louce.

"Těch 330 milionů korun, které kraj na autobusovou dopravu dává, chceme mít pod stoprocentní kontrolou," řekl hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Liberecký kraj chce podle hejtmana jít podobnou cestou jako třeba sousední Ústecký kraj, i když ten dopravní podnik zřídil jako příspěvkovou organizaci. "Není naší snahou vytvořit krycí schránku pro byznys soukromých dopravců, ale chceme opravdu vlastní dopravní podnik, s vlastními zaměstnanci, s vlastními nebo najatými autobusy," doplnil náměstek hejtmana Marek Pieter (Starostové pro Liberecký kraj).

Vlastní dopravce je podle Půty pro Liberecký kraj cestou, jak zjistit reálné náklady na dopravní výkon a nenechat se vydírat firmami, které dopravu v kraji zajišťují. I proto už loni v červnu zastupitelé schválili vstup do již existující dopravní firmy, což by bylo levnější. Za majoritní podíl akcií ČSAD Liberec kraj vlastníkovi nabídl 14,353 milionu korun. Dalších 20 milionů se chystal do firmy investovat, protože ČSAD Liberec je na pokraji insolvence a hospodaření je ztrátové. Záměr ale napadla u ÚOHS konkurenční společnost BusLine kvůli údajnému obcházení zákona o veřejných zakázkách. Do rozhodnutí úřadu nesmí kraj v plánovaném nákupu pokračovat.

Liberecký kraj objednává v posledních letech veřejnou dopravu ve stabilním rozsahu. Autobusoví dopravci najezdí bezmála 13,7 milionu kilometrů a dopravci na železnici přes čtyři miliony kilometrů. Kraj také přispívá na tramvajové spojení mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou a na některé prodloužené linky liberecké městské dopravy. Zajištění veřejné dopravy loni stálo kraj přes 673 milionů korun, téměř o devět procent víc než o rok dříve. Hlavním důvodem bylo zvýšení mezd řidičů autobusů od ledna 2017, na němž se dohodla vláda s odbory. Letos náklady dál porostou, kraj proto v rozpočtu počítá na dopravu se 707 miliony korun.

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Liberecký kraj, autobus, doprava, Martin Půta, Marek Pieter, ČSAD Liberec, BusLine, Autobusy LK, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, Starostové pro Liberecký kraj, Ústecký kraj

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.