Liberecký dopravní podnik bude rekonstruovat vnější plášť své hlavní měnírny, která slouží k napájení tramvajové tratě. Slibuje si od toho hlavně úsporu energie, a také zvýšení bezpečnosti. Provoz tramvají rekonstrukce provozně-technologické budovy neomezí.
Měnírna-střed v Tatranské ulici slouží k napájení části tramvajové trati v Liberci. Je v ní také energetický dispečink, který dálkově řídí ostatní tři měnírny napájející zbylé úseky tramvajových tratí. Rekonstrukce pláště už byla nutná. "Nevyhovující technický stav opláštění dokazuje několikaleté zamezení vstupu k bezprostřední blízkosti budovy v Tatranské ulici," uvedla mluvčí dopravního podniku Martina Poršová.
Práce začnou ve druhé polovině března a potrvají zhruba čtyři měsíce. Vyžádají si skoro 6,5 milionu korun, zhruba čtvrtinu nákladů pokryje evropská dotace. Práce zahrnují zateplení střechy i ocelových vrat, výměnu oken a dveří a zateplení fasády. Díky tomu se výrazně sníží náklady na temperování budovy, zhruba o 53 procent, dodala Poršová.
Budova měnírny je v provozu od roku 1994, i když se začala stavět už v roce 1985. "Výstavba budovy měnírny střed trvala neuvěřitelných devět let. Toto tempo bylo poplatné tehdejší době, kdy byla významně upřednostňována bytová výstavba," uvedl provozně-technický ředitel Ludvík Lavička. Materiál na stavbu se podle něj tehdy opatřoval obtížně a zednické práce dělali učni v rámci praktické výuky nebo brigádnicky zaměstnanci dopravního podniku v odpoledních hodinách. "Železobetonové konstrukce byly poměrně obtížně zajišťovány odbornými pracovníky, a to převážně pouze o sobotách a nedělích. Potřebné řezivo na bednění těchto konstrukcí pak bylo úzkoprofilové a dováželo se i ze vzdálenosti 300 kilometrů," řekl Lavička.
Paradoxem je, že všechny potřebné technologie, jako byly transformátory, usměrňovače a rozvaděče, měl dopravní podnik pro měnírnu k dispozici už od roku 1980. "Jednotlivé části byly skladovány na různých místech a před vlastní montáží bylo nutné provést repase na těchto zařízeních," dodala Poršová.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.