Zimní údržba v Libereckém kraji patřila tuto sezonu k těm levnějším, podle odhadů přijde na něco přes 105 milionů korun. Minulá zima stála krajskou kasu bezmála 127 milionů korun a kraj musel na údržbu peníze přidávat. Letos pravděpodobně díky mírnější zimě peníze zbudou a bude možné je použít v létě na opravy komunikací.
"Dělali jsme si inventuru, kolik stála zima od ledna do současné doby. Vzhledem k tomu, že máme v kalendářním roce rozpočet 120 milionů na zimní údržbu a víme, že na podzimní měsíce potřebujeme 50 milionů korun, tak by nám z těch jarních měsíců mohlo zbýt volných 15 až 17 milionů korun, o které bychom rádi navýšili prostředky na běžnou údržbu," doplnil vedoucí krajského odboru dopravy Jan Čáp. Dalších více než pět milionů korun podle něj zbylo po vyúčtování nákladů zimní údržby z roku 2017, tyto peníze chce kraj využít na opravy výtluků.
Liberecký kraj je z velké části horskou a podhorskou oblastí, která je na zimní údržbu poměrně náročná. Krajská správa silnic zajišťuje údržbu 2076 kilometrů silnic. "Zimní údržba v kraji přijde v průměru na 114 milionů korun. Nejpříznivější pro nás byla zima 2013/2014, kdy nás to stálo necelých 75 milionů. Naopak nejnáročnější byla zima o rok dříve, která stála 153 milionů korun, což je více než dvojnásobek," řekl náměstek hejtmana Marek Pieter (Starostové pro Liberecký kraj).
Silničáři každý rok zvyšují podíl komunikací, které se udržují chemicky. Tuto zimu už solili přes 743 kilometrů, stále je to ale jen 36 procent krajských silnic. Velká část silnic je v chráněných oblastech Krkonoš a Jizerských hor, kde se komunikace sypou pískem či drtí nebo jen pluhují. Pouze pluhem se udržuje 62 kilometrů silnic. Zcela bez údržby zůstalo asi 69 kilometrů. Silničáři měli na zimu připraveno 12 tisíc tun soli a 25 tisíc tun písku a drtě, díky mírnému průběhu zimy a poměrně malému spadu sněhu část zásob zbyla. "Zůstanou na příští zimu," poznamenal Petr Šén, ředitel společnosti Silnice LK, která má údržbu komunikací v kraji na starosti.
Konec loňského roku, listopad a prosinec byly podle Šéna průměrné až lehce nadprůměrné. "Leden byl podprůměrný, zatímco loni v lednu byly náklady na krajské silnice necelých 60 milionů korun, tak letos jsme měli 30 milionů," uvedl. Počasí bylo podle něj poměrně stabilní bez výkyvů a sjízdnost byla poměrně dobrá. Jen pětkrát letos museli silničáři uzavřít pro nákladní dopravu nad 3,5 tuny frekventovanou silnici 10 z Tanvaldu na Harrachov a dál do Polska. Dohromady zůstala zavřená 116 hodin, což je necelých pět dní. Minulou zimu byla silnice pro kamiony neprůjezdná téměř dvakrát déle - více než 213 hodin.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.