Plánovaný odkup autobusového nádraží městem od soukromého vlastníka, kterým je ČSAD Liberec, dostává zásadních trhlin. Primátor Tibor Batthyány (dříve ANO) přišel s výsledky měření ŘSD, které ukazují, že se bude muset odlehčit nadloží tunelu, který je pod nádražím. Opatřením by pak měl být zákaz vjezdu vozidel nad 3,5 tuny, tedy i autobusů. Nádraží by pak nemohlo plnit svou funkci.
„Bohužel se potvrdilo to, co zaznívalo na předchozích zastupitelstvech města. Pozemky (pozn. red.: pod autobusovým nádražím) jsou zcela bezcenné,“ řekl novinářům primátor a dodal: „Tunel, který vlastně není tunelem, ale přesýpaným mostem, je ve stavu, kdy bude nutná jeho rekonstrukce. Bude se odkrývat z vrchu, provede se rekonstrukce ukotvení a další práce. Zásadní ale je, že dojde k omezení nosnosti nadloží a nebudou tam moci vjíždět vozidla nad 3,5 tuny, což má dvojí efekt. Nebude tam moci být autobusové nádraží, které by plnilo svojí funkci. Za druhé se potvrzuje to, že ty pozemky nemohly být nikdy zajímavé pro spekulanty, protože nemají únosnost, aby na nich něco vzniklo.“
Primátor proto na dalším zastupitelstvu navrhne revokaci usnesení, které navrhovalo odkup nádraží za 23,5 milionu korun od soukromého vlastníka. Podle něho by mělo město od nákupu pozemků a stavby na nich ustoupit.
S odkupem autobusového nádraží v Liberci přišel ekonomický náměstek Jan Korytář (Změna pro Liberec), který transakci považuje za strategickou záležitost. V sousedství nádraží plánuje město výstavbu autobusového terminálu s parkovacím domem za 200 milionů korun. Podle náměstka by terminál měl být částečně i na místě dnešního nádraží a omezení nosnosti nad tunelem důvody k získání pozemků jen potvrzuje. „Abychom mohli zrušit buňky, kde je zázemí nádraží, a jeden autobusový záliv se zastávkami, který je nad průtahem, tak potřebujeme co nejdřív dokončit projekt terminálu. A k tomu potřebujeme tyto pozemky. Zčásti by na nich měly být zastávky,“ řekl Korytář ČTK. V projektu se podle něj počítá s tím, že nad tunelem žádné autobusy jezdit nebudou. „Bude tam jen park,“ dodal.
Omezení vjezdu těžkým vozidlům by podle náměstka primátora Tomáše Kysely (dříve ANO) nemělo ohrozit tramvajovou dopravu. Nad tunelovým tubusem totiž vede trať z Horního Hanychova do centra města. Na tramvaje by se měla vztahovat výjimka, která by jim průjezd povolovala.
Městu stav autobusového nádraží dlouhodobě nevyhovuje, protože neposkytuje adekvátní služby cestujícím ani dopravcům. Nástupiště byla modernizována v polovině 90. let minulého století, na vybudování důstojného zázemí však tehdy peníze nezbyly. Cestujícím tak od té doby slouží provizorní objekt, který bývá označován za ostudu města. Kritizují ho i cestující, překvapeni jsou hlavně ti, kdo do stotisícového krajského města přijíždějí poprvé.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.