Aktuálně

Dívenka nastoupila v Jablonci cestou na hudebku do špatného autobusu, pomohli strážníci více...

Čeká nás zatažený víkend s přeháňkami. Teploty půjdou nahoru více...

Policie zná příčinu diskotéky na Bílém Kameni. Šlo o závadu na mrazícím zařízení více...

Asfaltové hřiště na Králově Háji čeká proměna. Nadchnout má děti i jejich dozor více...

Prales na Ještědu se rozroste o 4,5 hektaru. Spolek vyjde výkup na milion více...

Pohotovosti převezmou zdravotní pojišťovny. O všechny v kraji ale nestojí více...

Harrachov s hlavním městem spojil přímý vlak. Rychlíky jezdí po ozubnicové trati

Autoři | Foto České dráhy

Z Prahy do Harrachova znovu jezdí přímé vlaky. Pražané se tak do krkonošského střediska a zpět mohou dostat dvakrát denně vždy o víkendech a svátcích. Naposledy přímé spoje jezdily v 70. letech minulého století, od té doby byl nutný přestup. Liberecký kraj se s Českými drahami dohodl na prodloužení rychlíků, které dosud končily v Tanvaldu.

Rychlíky z Tanvaldu dál na Harrachov jedou po unikátní ozubnicové trati z roku 1902, která byla před několika lety prohlášena technickou památkou. V roce 2010 bylo na trati obnoveno přeshraniční spojení do polské Sklářské Poreby, umožnila to rekonstrukce trati za 138 milionů korun. Od prosince 2015 jezdí na trase přímé vlaky z Liberce do Polska a zájem o ně roste. V posledních letech se počet cestujících na této trase zhruba zdvojnásobil.

Ne každý vlak ale dokáže po trati s ozubnicí projet. „České dráhy proto musely přesunout čtyři vozy z Moravy, které bylo pro provoz kolem Prahy nutné vybavit informačním systémem Pražské integrované dopravy," řekl Pavel Blažek, jednatel společnosti Korid LK, která je koordinátorem dopravy v kraji. 

Vybavení vozů zaplatil podle něj Liberecký kraj a přišlo na milion korun, dalších 430 tisíc korun zaplatí letos kraj za prodloužení spojů z Tanvaldu do Harrachova. Z Prahy bude vyjíždět vlak složený ze čtyř vozů, do Harrachova ale dorazí jen jediný, ostatní se odpojí cestou. „Uvidíme, jaký bude zájem, pak bychom případně uvažovali o posílení," řekl Blažek.

Obnova přímého spojení z Prahy do Harrachova je podle Blažka společným projektem Libereckého a Středočeského kraje a Prahy. „Jsou kritici, kteří říkají, že z Prahy do Harrachova to není úplně atraktivní, že je to pomalé. Ale to spojení není určené jen pro Prahu, na trase jsou třeba Neratovice nebo Mělník, které vlastně žádné jiné spojení nemají, musí jezdit přes Prahu. Také pro obce, které jsou na trase blíž k Harrachovu jako je Mnichovo Hradiště, Turnov nebo Železný Brod, je to spojení zajímavé," dodal Blažek.

Vlak z Prahy do Harrachova jede tři a čtvrt hodiny, jízdenka přijde na 208 korun. V budoucnu by podle Blažka mohly rychlíky z Prahy zajíždět až do Polska. „Neobejde se to ale bez stavebních úprav na trati. Bylo by třeba vybudovat nové výhybny v Dolním Polubném a v Jakušicích na polské straně, jinak by se už vlaky na trať nevešly," dodal. V zimní sezoně a o letních prázdninách totiž na jednokolejné trati přes Harrachov do polské Sklářské Poreby jezdí až devět párů vlaků denně.

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Praha, Harrachov, vlak, rychlík, České dráhy, Liberecký kraj, Pavel Blažek, Tanvald, Polsko, Pražská integrovaná doprava, Liberec, Morava

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.