Rekonstrukce ulice České mládeže, která je hlavní a prakticky jedinou přístupovou cestou Průmyslové zóny Liberec - Jih od dálnice 35, se letos možná dělat nebude. Ve veřejné soutěži na dodavatele náročné stavby dostal Liberecký kraj, který je investorem, jedinou nabídku. Nepodařilo se zkrátit plánovanou dobu výstavby, dodavatel akceptoval 109 dní, které kraj stanovil jako maximum.
Denně po silnici k průmyslové zóně projede až 17 tisíc aut. Liberecký kraj původně plánoval pouze položení takzvaného tichého asfaltu, aby ulevil domům v okolí. Diagnostika ale ukázala, že je silnice v horším stavu, než se předpokládalo. "Silnice je ve špatném stavu, podloží je ve špatném stavu a obě kruhové křižovatky také. Ta vrchní se bude muset doslova znova postavit," poznamenal náměstek hejtmana Marek Pieter (Starostové pro Liberecký kraj). Náklady se odhadují na 38,5 milionu korun.
Původně se omezení provozu odhadovalo jen na tři týdny, kvůli náročnější opravě budou ale třeba tři měsíce. Toho se firmy v průmyslové zóně obávají. "Předběžně jsme vyčíslili zvýšené náklady na dopravu zhruba na milion korun měsíčně," řekl Miroslav Frontz, ředitel libereckého závodu Magna Exteriors (Bohemia). Příjezd do zóny bude totiž přes železniční přejezd v Pilínkově, přes který nemohou dlouhé kamiony s návěsem a přívěsem. Firma také diskutuje se zaměstnanci o tom, zda v případě dopravního omezení nepřeorganizovat směny.
Zda se bude stavět, bude podle Pietera záležet na vyhodnocení té jediné nabídky, kterou kraj dostal. "Pokud nedopadne tak, aby mohla být smlouva uzavřena a práce mohly být zahájeny v době celozávodní dovolené ve Škodě Auto v Mladé Boleslavi, protože spousta firem v průmyslové zóně je navázána právě na Škodovku, tak bychom realizaci posunuli do příštího roku," řekl Pieter. Podle hejtmana Martina Půty (Starostové) udělá kraj vše pro to, aby se stavba firem v průmyslové zóně dotkla co nejméně. "Pokud ta opatření nebudou možná, tak se letos opravovat nebude," zdůraznil. Není podle něj možné riskovat, že firmy nebudou schopné dodávat na čas.
Liberecký kraj zároveň připravuje výstavbu nové přístupové komunikace do průmyslové zóny, která by v budoucnu měla ulici České mládeže odlehčit. Podmínkou je ale změna územního plánu města. Stavba nevyžaduje podrobnější posouzení vlivu na životní prostředí EIA, proto kraj v únoru zahájil projekční přípravu. Zhruba 1,4 kilometru dlouhá silnice o šířce sedmi metrů přijde podle odhadů bez DPH na bezmála 182 milionů korun. Kraj by chtěl začít stavět v roce 2020, o dva roky později by mohlo být hotovo. Rekonstrukce ulice České mládeže ale podle Půty tak dlouho nepočká.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.