Na zajištění regionální autobusové dopravy na Liberecku a Českolipsku bude Liberecký kraj potřebovat 130 autobusů a zhruba 200 řidičů. Smlouvy se současnými dopravci v obou okresech v závěru příštího roku skončí. Bude-li kraj chtít už od ledna 2020 zajistit dopravu vlastním vnitřním dopravcem, bude do něj muset v příštím roce investovat zhruba 120 milionů korun. Vyplývá to z analýzy, kterou pro krajské zastupitele zpracovala krajská společnost Autobusy LK.
Původně chtěl kraj koupit 86 procent akcií v existující firmě ČSAD Liberec za 14,353 milionu korun. Dalších zhruba 20 milionů by do ní musel investovat, protože není v dobrém stavu.
Kraj vyjednával také o vstupu do společnosti ČSAD Česká Lípa. Plány ale zablokoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Na nákup akcií musí podle úřadu kraj vyhlásit veřejnou soutěž. „Vstup do stávajících dopravců by byl levnější, to nám ale antimonopolní úřad zablokoval. Musíme založit vlastního dopravce na zelené louce, což bude dražší," řekl hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).
Projekt vlastního dopravce počítá s odkoupením autobusů od ČSAD Liberec a ČSAD Česká Lípa. „Použitelných bude od roku 2020 vzhledem ke stáří na Českolipsku jen 14 autobusů a dalších 53 bude nutné nakoupit. Na Liberecku je použitelných 17 autobusů a 46 jich bude třeba dokoupit," řekl zastupitelům jednatel společnosti Autobusy LK Jan Řádek.
Nákup stovky autobusů doporučuje firma financovat úvěrem jako levnější variantu než leasing nebo pronájem. Potřeba by bylo podle odhadů kolem 660 milionů korun, zhruba pětinu by jako akontaci měl zaplatit Liberecký kraj. Dnes jezdí autobusoví dopravci v Libereckém kraji na základě smluv uzavřených loni. Nejdražší je BusLine na Jablonecku a Semilsku, kterému kraj platí 36,39 Kč za kilometr. Smlouva ale příští rok v dubnu končí a kraj na zajištění dopravy vypsal veřejnou soutěž. ČSAD Liberec jezdí za 33,39 Kč a ČSAD Česká Lípa za 32,85 Kč. Tam chce kraj od 1. ledna 2020 dopravu zajistit vlastní firmou.
Náklady odhadují Autobusy LK na 40,15 Kč na kilometr na Českolipsku a na 41 korun na Liberecku. Loni stála Liberecký kraj regionální autobusová doprava 300 milionů korun, letos už to bude vzhledem k dalšímu růstu mezd 329 milionů. Kam se cena posune příští rok, nedokáže vzhledem k vysokým cenám pohonných hmot a růstu mezd nikdo odhadnout. „Dnes na každou korunu, kterou v autobusu zaplatí cestující, připlácí kraj 1,63 Kč," řekl Půta.
Kraj chce proto podle něj mít větší kontrolu nad tím, jak jsou peníze vynakládány, což mu umožní právě vytvoření vlastní dopravní společnosti.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.