Expozice věnovaná veřejné dopravě se otevře v sobotu v libereckém Technickém muzeu. Jde o unikátní sbírku tramvají či autobusů, které se za posledních třicet let podařilo zachránit Boveraclubu, lidé na ní ale najdou i historické fotografie, dokumenty, či modely.
Jde o poklady, které veřejnost mohla vidět jen příležitostně, teď budou nově ve stálé expozici Technického muzea v Liberci v pavilonu C. „Před rokem jsme začali na výstavišti pracovat, nejdříve jsme se museli popasovat s neuvěřitelným nepořádkem po původním nájemci a přes zimu jsme opravovali a vybavovali zázemí. Základní opravu budovy, elektroinstalace a střechy zajistilo město. Po instalaci vrat, které byly nutné pro navezení rozměrných exponátů, pomohl dopravní podnik s položením provizorních kolejí, které byly získány při rekonstrukci tramvajové tratě a jinak by šly do šrotu,“ uvádí Tomáš Krebs, předseda spolku Boveraclub.
Technické muzeum se tak rozrůstá už do čtvrtého pavilonu na libereckém výstavišti. Boveraclub na expozici spolupracoval s libereckým dopravním podnikem. „Zatímco jinde se o historické památky starají dopravní podniky samy, v Liberci je tato aktivita založena především na dobrovolné činnosti. I to je důvodem, proč jsme vybudování expozice podpořili a věříme, že to bude místo pro konání zajímavých akcí pro veřejnost a naše partnery,“ řekl Michal Zděnek, předseda představenstva dopravního podniku.
Návštěvníci se tak v nové expozici seznámí s historií liberecké veřejné dopravy. Jsou zde ale i unikátní modely tramvají z 20. let minulého století. „Fanoušky filmu by mohlo zaujmout torzo nejstarší liberecké tramvaje, ve které prokazatelně jeli Dana Medřická a Karel Höger při natáčení filmu Ošklivá slečna v roce 1959,“ pokračuje Krebs.
Bonbonkem je podle něj i východoněmecký motorový vůz, který nejen že dokumentuje historii výroby tramvají v NDR, ale kromě libereckého muzea je i ve sbírkách podobných institucí v norském Bergenu, v Skjoldenæsholm Tram Museu v Dánsku, v Crich ve Velké Británii, v Hannoveru v Německu a dokonce i v Austrálii v Sydney. „Naše expozice směle přidává i k těmto veličinám,“ dodává s úsměvem Krebs.
Určitě upoutají také vystavené autobusy. Modrobílý Robur z roku 1982 je stejný, jako ten, který jezdil na lince č. 28 do Radčic a dvoudveřová Praga RND z roku 1947 byla původně zubařskou ambulancí. A kdo ještě pamatuje, že liberecký dopravní podnik byl jedinou organizací, která směla v Liberci provozovat taxislužbu? I to připomíná vystavená Lada.
Na nové expozici odpracovali členové Boveraclubu, ale i další dobrovolníci, stovky brigádnických hodin. „Pomáhali nám dokonce i dobrovolníci ze Zubrnické museální železnice nebo tramvajáci z Prahy, část expozice jsme vytvořili s kolegy z tramvajového muzea v Chemnitz s využitím příhraničních fondů“ doplnil Krebs.