Města a Liberecký kraj se už více než tři měsíce přou o financování tramvajového spojení mezi Libercem a sousedním Jabloncem nad Nisou. Ročně provoz tramvaje stojí sto milionů korun, zhruba 15 milionů korun jsou tržby z jízdného, zbytek je třeba doplatit. Liberecký kraj přispívá 17,3 milionu korun. Tramvajové spojení bere jako nadstandardní, o vyvážené financování by se tak měla podle hejtmana postarat obě statutární města.
„Hlavním úkolem kraje je zajistit regionální vlakovou a autobusovou dopravu, za kterou utratíme ročně téměř 659 milionů korun. Tramvajové spojení Liberec - Jablonec nad Nisou vnímáme z pohledu našich povinností jako nadstandardní doplněk. I přesto jsme pro jeho zachování a jsme připraveni na trať přispívat 18 miliony korun," řekl hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).
Spory jsou hlavně kolem podílu Jablonce nad Nisou. Na základě modelu, který vypracovala renomovaná společnost BDO, požaduje Liberec po sousedním městě 23,5 milionu korun což je více než dvojnásobek loňského příspěvku. Jablonec si proto nechal zpracovat vlastní posudek firmou Pro Cedop. Ten ukázal, že by reálná cena pro Jablonec měla být jen kolem čtyř milionů.
„My ale máme zájem na zachování spojení a jsme připraveni na něj přispívat zhruba 12 miliony korun a v případě prodloužení trati přidat další tři miliony," řekl primátor Jablonce Milan Kroupa (ANO). Přestože žádná smlouva o financování ještě uzavřena nebyla, Jablonec už na začátku března zaplatil tři miliony korun jako zálohu na provoz linky. Připlatit by podle Kroupy měl Liberecký kraj, protože většina cestujících využívá tramvaj k přepravě mezi oběma městy, jde tedy o regionální spojení.
Vyšší příspěvek ale Liberecký kraj odmítá, protože není přímým objednatelem tramvajové dopravy mezi Libercem a Jabloncem. Podle náměstka hejtmana Jan Svitáka (Starostové pro Liberecký kraj) kraj objednává vlakové a autobusové spojení mezi oběma městy, za něž ročně zaplatí 32 milionů korun. A přestože krajské spoje částečně zajišťují na území Liberce a Jablonce nad Nisou i městskou dopravu, kraj od měst za tuto službu žádný příspěvek nepožaduje. Dofinancování tramvaje by proto mělo být na nich.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.