Parkování na sídlištích? To je v Liberci prakticky neřešitelná věc. Město ale situaci řešit chce a obyvatelům sídlišť tak ulevit. Přichází se zpoplatněním parkovacích míst, na každý byt vydá abonentní kartičku za symblickou cenu, za další auta už si lidé připlatí výrazně více.
„Situace je kritická. Nejhorší je, že na sídlištích jsou auta, která lidé nepoužívají, nevyjedou s nimi třeba celý měsíc,” řekl náměstek primátora Jiří Šolc. Podle něj tak prakticky není možné zaparkovat. „Dříve se uvolnila alespoň dopoledne, teď ale vidíte, že jsou plná pořád. Když odbije šestá, sedmá, tak se tam zaparkovat nedá. Lidé si nemohou odpoledne ani zajet na nákup, protože místo už tam pak není,” dodal s tím, že ve městě je registrováno 106 tisíc aut, Liberec přitom má 104 tisíc obyvatel.
Město tak přichází s novým systémem parkování na sídlištích. Slibuje si od toho, že jim alespoň trochu uleví. Každý byt na sídlišti si bude moci pořídit abonentní kartičku na jedno auto, která vyjde na pět set korun ročně a bude na ní i značka auta. O ni pak může požádat jen vlastník bytu. Pokud má rodina aut víc, už si připlatí. „Další auto na byt bude výrazně dražší. Druhé za šest tisíc na rok, třetí osm tisíc na rok,” vypočítal Šolc.
Podle něj je pravděpodobné, že kartiček bude více než je míst na parkování. Držiteli kartičky tak místo na parkování stále nikdo garantovat nebude. „Většina lidí je přes den v práci a v noci parkuje. Jiní lidé ale zase v noci neparkují, nebo jsou někde jinde,” věří Šolc, že se místo vždy nějak najde, v docházkové vzdálenosti pak budou další parkovací místa, kde se dá stát bezplatně.
Sídliště ale využívají i návštěvy nebo řemeslníci. Podle Šolce budou místa na sídlištích zpoplatněna až v kritických časech, například od páté nebo šesté hodiny odpoledne. Jednorázové parkování by pak mělo vyjít na zhruba 10 až 30 korun.
Podobý systém už v Liberci funguje například v Březové aleji nebo pod nádražím. „Tam to funguje roky,” řekl.
S realizací tohoto nápadu by nejprve měla začít sídliště, kde je největší problém zaparkovat, tedy Dobiášova, Hokejka a poté další.
Radnice už také přestane prodávat vyhrazená místa, která parkování také komplikují. „Někdo si koupil značku a zabral místo. I když tam byl nebo nebyl, bylo jeho. Mohl na měsíc odjet a místo se nedalo používat,” uvedl Šolc. Povolení se podle něj vydávala na dva roky. Nová už magistrát vydávat nebude, stávající nechá doplynout.
Město chce také nadále zvyšovat počet parkovacích stání, má už připravené projekty ve Věkově nebo Rychtářské ulici, všechna sídliště chce také navštívit s dopravními experty. „Kde to půjde, vzniknou jednosměrky, přibude tak kapacita na podélná stání,” upozornil náměstek.
Veškeré peníze vybrané z nově zpoplatnného stání pak chce město investovat zpět do sídlišť ke zlepšení parkování. Nový systém je ve stádiu záměru, platit by mohl od příštího roku.