Stav dopravní výchovy v českém školství nebyl příznivý a dopravní nehody s účastí dětí ze silnic nemizí. Objevilo se řešení, které podporuje výuku témat dopravní bezpečnosti ve školách i v rodinách. Odstartoval projekt, který je spolufinancován fondem zábrany škod České kanceláře pojistitelů a řešení se tak dostává na území celé České republiky.
Od roku 2011 do roku 2018 zemřelo na českých silnicích 107 dětí. Dále bylo 1 176 dětí těžce a 16 261 lehce zraněno. Nehod s účastí dětí bylo v období 2011-2018 38 486 a z toho 14,8 procenta byly označeny děti, jako viníci dopravních nehod. Statistiky ukazují, že děti v drtivé většině umírají v silničním provozu vinou dospělé osoby. Řešením je dopravní výchova. Děti jsou jako houby, které chtějí a dokáží nasávat vědomosti a znalosti. Začít pomalu děti napouštět vědomostmi od nejmenších průběžně, až do dospělosti, vybudovat tak u dětí tzv. hodnotový systém. „Co se v mládí naučí… Ztotožněním s hodnotami a normami si, pevně věříme, vychováme budoucí generaci odpovědných účastníků silničního provozu,“ vysvětluje ředitel Týmu silniční bezpečnosti, Jan Polák. To je cílem nového projektu neziskové organizace Bezpečně na silnicích, která vystupuje pod značkou Tým silniční bezpečnosti.
Z výzkumů a šetření vyplývá, že děti mají nejvíce znalostí o bezpečném chování v silničním provozu kolem 4. ročníku. V 9. ročnících tyto znalosti jsou u žáků tristní. Dále je známo, že pedagogové jsou často nekvalifikováni k výuce dopravně-bezpečnostních témat. V přípravě budoucích pedagogů málokdy absolvovali kurz dopravní výchovy, sami však přiznávají po letech praxe, že by ho ocenili. Ovšem v praxi většina žádný odborný seminář nebo kurz neabsolvovala. Proč? Tým silniční bezpečnosti za bezmála dva roky proškolil více než 130 pedagogů akreditovaným seminářem, který má od pedagogů pozitivní ohlasy.
Jak vlastně v českých zemích probíhá dopravní výchova? Kde se s ní děti mohou setkat? Základem je rodina. Rodiče jsou hlavním vzorem či modelem chování pro děti. V uspěchané době je ze zkušeností známo, že rodiče jsou často vzorem pouze v roli cestujícího v autě. S rolí cyklisty a chodce se nesetkávají společně tak často. Pro především praktický nácvik chování těchto účastníků slouží v České republice více než 160 dětských dopravních hřišť. Současně na nich probíhá systematická výuka určená žákům 4. ročníků základních škol, které si zde kolem 10 roku věku plní průkaz cyklisty. Kapacita hřišť je omezena, proto na některá z nich je velmi obtížné se dostat se žáky jiných ročníků. Těm zbývá povinné zařazení témat dopravní výchovy do výuky ve školách a školkách.
Nový projekt „Markétina dopravní výchova“ je určen nejen dětem, ale především pedagogům a rodičům. Projekt odborně kvalifikuje pedagogy k výuce dopravní výchovy. Současně poskytuje metodickou podporu plnou didaktických materiálů a jiných pomůcek, je doplněn aktivitami zvyšujícími efektivitu vzdělávání prostřednictvím preventivních programů v mateřských a základních školách, preventivních akcích realizovaných pro veřejnost a dalších aktivit.
Markétina dopravní výchova připravila pracovní listy, které jsou ve školách zařazeny v různých předmětech. Žáci počítají, učí se mluvnici či sloh, přitom však na tématech bezpečného a správného chování v silničním provozu. Pro nejmenší jsou připraveny omalovánky, časopisy, soutěže a další aktivity. „Vše je obohaceno o příběh na pozadí. Parta kamarádů z fiktivního města se superhrdinou Nehoďáčkem. Každý si jistě najde svého oblíbeného hrdinu ze Střeštěnova,“ uvádí Markéta Novotná, metodik dopravní výchovy Týmu silniční bezpečnosti.
Nedílnou součástí projektu je správa webového portálu www.dopravnivychova.cz, kde jsou veškeré materiály projektu dostupné ke stažení.