Počasí dnes7 °C, zítra6 °C
Úterý 5. listopadu 2024  |  Svátek má Miriam
Bez reklam

Nový terminál v Liberci by se mohl začít stavět v roce 2022, rada kraje vybrala projektanta

Včera rada kraje vybrala projektanta nejen budoucího autobusového nádraží ale také parkovacího domu v Liberci. Plány na vybudování terminálu se tak posouvají vpřed.

Nové autobusové nádraží by se mohlo začít stavět v polovině roku 2022 a dle odhadů by se náklady měly pohybovat okolo 200 milionů korun, z velkou část by ale měly pokrýt finanční prostředky z evropské dotace.

Celkem se do zadávacího řízení přihlásilo pět účastníků.

Na výstavbu terminálu by následně měla navázat i stavba parkovacího domu. Z velké části současného autobusáky by se do budoucna navíc mohl stát park. „Projekt jsme museli rozdělit na dvě části, můžeme tak skutečně čerpat peníze,“ komentoval hejtman Martin Půta.

Podle Jana Svitáka se výběrem projektanta přiblížil Liberecký kraj opět k vybudování moderního terminálu městské hromadní dopravy, stavba měla by měla být dokončena v roce 2023. „Zatím nemůžeme říci konkrétní termín dokončení,“ řekl Jan Sviták. Výstavba parkovacího domu bude nejspíše přesunuta do dalšího programovacího období. Tato stavba by měla vyjít zhruba na dalších 150 milionů.

„Celé řešení terminálu je poměrně lapidární a jednoduché. Na autobusovém nádraží bude středová budova, dole se budou umístěna nástupiště, nahoře bude zázemí dopravce,“ řekl městský architekt Jiří Janďourek. Velká část současného autobusáku by se měla proměnit v park. „Myslím, že kolem roku 2023 až 2024 by mohl být kompletní tento celý blok a z této části města by se mohl stát důstojný veřejný prostor, který bude jednou pro vždy vyřešen,“ dodal městský architekt.

Na výstavbě terminálu pracovalo město Liberec od roku 2016. V soutěži o architektonický návrh zvítězil v roce 2017 Petr Stolín. Následně město odkoupilo potřebné pozemky na území současného autobusáku.

Včera vydal hejtman Martin Půta k projektu terminálu i prohlášení, ve kterém ujišťuje, že stavba pokračuje a současné nové řešení, které rozdělí terminál a parkovací dům do dvou objektů, je rozumnější. „Příprava projektu nového autobusového nádraží v Liberci pokračuje, navzdory všem výkřikům kritiků a mediálním zkratkám. Liberečané, obyvatelé kraje, ani návštěvníci města, nemusí mít strach, že se nového autobusáku nedočkají, a že cestující, kteří přijíždí do krajského města, budou i v následujících desetiletích vítat nedůstojné bílé stavební buňky, postavené jako provizorium před dvaceti lety,“ uvedl včera Půta.

Dále ve vyjádření uvedl, že zvěsti, které tvrdí, že nové autobusové nádraží buď nebude, nebo v osekané podobě bez parkovacího domu, nejsou pravdivé. A naopak se kraj snaží napravit původní projekt, jenž byl dle vedení kraje nedokonalý. „Naopak napravujeme špatně odvedenou práci vedení města Liberec, při přípravě projektu v období 2017-2018,“ napsal hejtman.

Původní projekt měl spojovat parkovací dům i terminál do jednoho objektu, dále mělo dojít na demolici domu v Žitavské. V době vzniku prvního plánu ale město ještě nevlastnilo pozemky na současném nádraží, celá koncepce tohoto místa se tak podřizovala omezenému prostoru. „Na začátku roku převzal projekt na výstavbu terminálu kraj. Jedním z důvodů je dlouholetá špatná finanční kondice,“ doplnil Půta.

Proti vyjádření hejtmana se ale ohradil Jan Korytář, podle kterého v současnosti hrozí, že město Liberec přijde o 150 milionů korun. „Hejtman Půta vydal tento týden svůj poněkud pokřivený pohled na projekt nového autobusového nádraží v Liberci, který díky Starostům nabral velké zpoždění, a u kterého hrozí, že město přijde o 150 milionů korun na evropských dotacích. Ještě před rokem přitom bylo vše jinak,“ sdělil Jan Korytář.

Podle něj hejtman neuvádí žádné argumenty, které by potvrzovaly, že původní projekt byl nedokonale připravený a neměl šanci na realizaci. Jediným takovým důvodem mohly být podle Korytáře obstrukce úředníků z odboru územního plánování libereckého magistrátu. „V minulém volebním období se Změně pro Liberec podařilo mimo jiné prosadit projekt terminálu do strategie IPRÚ a vyčlenit na něj 150 milionů EU dotace,“ napsal Korytář. Právě o tuto dotaci podle Korytáře město přijde a navíc se má městský rozpočet rozloučit s příjmy z budoucího provozu parkovacího domu.

Foto Liberecký kraj

Štítky terminál, Liberec, autobusák, nádraží, projekt, autobusové nádraží, Martin Půta, Jan Korytář, stavba, Jan Sviták, Evropská unie, Petr Stolín, Liberecký kraj

Nový terminál v Liberci by se mohl začít stavět v roce 2022, rada kraje vybrala projektanta  |  Doprava  |  Zprávy  |  Liberecká Drbna - zprávy z Liberce a Libereckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.