Jablonec chce zachovat provoz na tramvajové trati do Liberce. Pro vedení města je to priorita. Město je připraveno přidat na její modernizaci až 55 milionů korun. Rozhodli o tom dnes jablonečtí zastupitelé. Modernizace trati je nezbytná pro zachování provozu, řekl na dnešním jednání primátor Jiří Čeřovský (ODS), který materiál zastupitelstvu předkládal. S prodloužením trati na plánovaný nový dopravní terminál ale vedení města počítá až v dalších letech.
Liberec s Jabloncem spojuje tramvajová trať od roku 1955 a je nejdelší meziměstskou tratí v Česku. Její prodloužení zhruba o 800 metrů přes centrum se připravuje už pět let. Tramvaje v minulosti do centra Jablonce jezdily. V 60. letech minulého století ale ve městě převládl názor, že je tento typ dopravy přežitek. Jablonec dokonce prosazoval úplné zrušení meziměstské linky, díky Liberci ale zůstala trať zachována. Tramvaje dnes končí v Jablonci na otočce u Tyršových sadů, která je zhruba 500 metrů od centra. Ročně trať přepraví téměř milion lidí.
Modernizace trati z Liberce do Jablonce začala za přispění Evropské unie v roce 2008 a stála už stamiliony korun. Obnovu potřebuje ještě asi pět z 12 kilometrů. Bez toho se provoz na trati za pár let bude muset zastavit. Součástí projektu je i prodloužení trati na nový dopravní terminál v Kamenné ulici v Jablonci, který má umožní přestup na městské i meziměstské autobusy a také na vlak. Náklady se odhadují na 1,2 miliardy korun, většinu by měla zaplatit Evropská unie. Jablonec má přispět 53 miliony korun a dalšími 180 miliony korun by se měl podílet Liberec. Žádost o dotaci musí liberecký dopravní podnik podat do konce listopadu.
Proti prodloužení trati vznikla v Jablonci petice. Proti se postavili podnikatelé a obyvatelé, kteří žijí či podnikají v ulicích Budovatelů, Soukenná a Kamenná, kudy má trať vést. Jsou přesvědčeni o tom, že trať a s ní spojené úpravy zhorší kvalitu života v centru, bojí se hluku a vibrací. Pod peticí je 516 podpisů. Na jednání zastupitelstva dnes nikdo z nich nedorazil.
Na jednání zastupitelů ale vystoupil Petr Mikula za petici, která naopak záměr podporuje. Je přesvědčen, že rekonstrukce a prodloužení trati bude pro většinu obyvatel přínosem. „Pod peticí máme aktuálně podepsáno přes 660 lidí, dalších 300 ji podpořilo na internetu," řekl Mikula.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.