pátek 4. prosince 2020 Barbora

Mýtné si vybírá svou daň na silnicích v Libereckém kraji. Kamiony se snaží úseku vyhnout

V Jablonném v Podještědí nebo například v Mimoni zaregistrovali od nového roku nárůst kamionové dopravy. A to se projevuje i na místních silnicích.

Kamiony, které objíždějí nově zpoplatněný úsek silnice první třídy 38 z Mladé Boleslavi na Jestřebí na Českolipsku, ničí silnice v Libereckém kraji. V Mimoni, Zákupech nebo Jablonném v Podještědí kvůli mýtnému od Nového roku výrazně přibylo těžkých nákladních aut. Třeba v Jablonném jsou největším problémem polské kamiony se dřevem, kterých jede třeba pět za sebou. Nárůst nákladní dopravy ve městě odhadují na 20 až 25 procent, řekl starosta Jiří Rýdl.

Přes Jablonné v Podještědí a Mimoň vede jedna z tras, po kterých kamiony jedoucí na Českou Lípu, Rumburk, Děčín nebo Liberec zpoplatněný úsek 38 objíždějí. Je zhruba stejně dlouhá jako tento úsek. V Jablonném využívají kamiony krajskou silnici druhé třídy 270, která v posledních letech byla rekonstruována za zhruba 60 milionů korun. Velkým problémem je podle Rýdla pro dlouhé kamiony zatáčka pod náměstím. „V zatáčce už je rozbité zábradlí a vyvalené obrubníky, už se to dvakrát opravovalo,“ doplnil starosta.

Škody zůstávají po kamionech i v nedaleké Mimoni, kudy podle nedávného sčítání, které radnice provedla, denně projede zhruba 800 těžkých nákladních aut. Situace je o to náročnější, že Mimoň nemá obchvat a kamiony projíždějí centrem města, navíc přes tři kruhové objezdy. Ten na příjezdu od Mnichova Hradiště je nejmenší. „Tam nám kamiony ničí značky a sloupy veřejného osvětlení, když zatáčejí. V ulici Malé, kudy jezdí, jsou poškozené všechny kanály, musí se to nechat opravit, silnice se tam rozpadá,“ řekl starosta Mimoně Petr Král.

Liberecký kraj chce průjezd těžkých kamionů po krajských silnicích omezit. Podle odhadů to přijde na 3,8 milionu korun bez DPH. Značkami zakazujícími tranzit kamionů nad 12 tun chce kraj osadit úseky silnic druhé třídy 262 z České Lípy na Zákupy a 270 z Jablonného v Podještědí na Mimoň. „Silnice druhé třídy by měla sloužit regionální dopravě, a ne té přeshraniční,“ řekl hejtman Martin Půta. Obává se ale, že o umístění značek zakazujících průjezd kamionů po krajských silnicích se bude vyjednávat několik měsíců. Stanovisko musí dát policie i dopravní úřady.

Hodnocení článku je 66 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Jan Luxík

Štítky ČR, silnice, správa, mýtné, Liberecký

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.