Možná jste si v pátek v Liberci všimli nezvyklého nákladu. Do kovošrotu zamířila tramvaj číslo 32. Zatímco konkrétní tramvaj bude sešrotována, s číslem jezdí nový vůz. V Liberci přitom tramvaj označená dvaatřicítkou poprvé vyjela už v roce 1899.
Svůj identifikační znak, něco jako SPZ u aut, má každý tramvajový vůz. Těch s dvaatřicítkou jich přitom po Liberci jezdilo celkem šest, ta první už před 121 lety. „Šlo o malý dvounápravový vlečný vůz dodaný v roce 1899, vyroben byl v rakouském Grazu. Cestujícím sloužil v Liberci až do roku 1934, to už ale šest let vozil jiné označení, číslo 42,“ vypráví mluvčí libereckého dopravního podniku Martina Poršová.
To tedy znamená, že druhá dvaatřicítka začala jezdit v roce 1928. Do Liberce byla dodána z českolipské vagonky. Během let sice prošla modernizací, na kolejích ale vydržela až do roku 1966. A sloužila i potom – jako šatna lyžařů v Hanychově. Do šrotu pak šla až v letech osmdesátých.
Třetí dvaatřicítku už řada Liberečáků pamatuje. Šlo o legendární model T3. Cestující ale vozila jen do roku 1984, pak byla pro špatný technický stav vyřazena.
Štafetu tak přebrala starší T2, ta ale prošla modernizací a opravou. Nejprve jezdila jako číslo 162, a to už od šedesátých let, v sedmdesátkách dostala 7 a v roce 1988 pak číslo 32. Do šrotu se pak odebrala v roce 2001.
Pátá dvaatřicítka znamenala návrat k T3. Do Liberce zamířila už zmodernizovaná v roce 2002. „V Liberci byla v provozu do 2015, pak sloužil jen ke cvičným jízdám a po rozebrání byla karoserie odvezena do šrotu,“ říká mluvčí.
Na kolejích tak v Liberci tak s číslem 32 jezdí vůz T3R.SLF. „Hrubá stavba vozové skříně byla dodána v roce 2016, o tři roky později byl vůz po kompletaci zařazen do provozu,“ dodává Poršová.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.