čtvrtek 22. října 2020 Sabina

Dopravní podnik nasadí do provozu deset nových kloubových autobusů na zemní plyn

Liberecký dopravní podnik od pondělí začne postupně nasazovat do provozu deset nových kloubových autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Nahradí vozidla stará 15 až 20 let, navíc jsou nízkopodlažní a mnohem lépe vybavená, informoval místopředseda představenstva Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce (DPMLJ) Martin Pabiška. Nákup deseti autobusů Solaris Urbino18 dopravce stál 79,75 milionu korun, část z toho zaplatí z evropské dotace.

„Jsou celovozově klimatizované, je klimatizovaná kabina řidiče, řidič tam má dostatečný počet úložných prostor, ledničku pro pití," uvedl Pabiška. V osmnáctimetrových autobusech jsou také nabíjecí USB porty a vozidla mají kamerový systém se záznamem. DPMLJ si naposledy zakoupil nová vozidla v roce 2017. Loni si pořídil jen ojeté autobusy, neboť potřeboval urychleně doplnit vozový park, když subdodavatelský dopravce BusLine předčasně vypověděl smlouvu. BusLine zajišťoval loni do konce ledna zhruba 40 procent městské dopravy v Liberci.

Kloubové autobusy v Liberci v minulosti moc často nejezdily, dopravní podnik je začal více využívat až od minulého roku, kdy si koupil ojeté mercedesy z německého Schwerinu a karosy z pražského dopravního podniku. Právě místo nich začnou jezdit nové Solarisy, nasazené budou na nejvíc vytížených autobusových linkách 12 a 25. Další nové autobusy získá dopravní podnik ještě letos, půjde ale o klasické 12 metrů dlouhé naftové autobusy. Firma SOR jich dodá postupně 20, letos první čtyři. Jde o zakázku za 103 milionů korun. Liberecký dopravní podnik má ve vozovém parku zhruba 100 autobusů, do provozu jich denně nasazuje kolem 70.

Zejména kvůli kloubovým autobusům DPMLJ letos za zhruba 21 milionů korun částečně rekonstruoval areál garáží ve Vilové ulici. Krátce před dokončením je přestavba bývalé lakovny na halu pro opravy a údržbu kloubových autobusů a dalších vozidel na CNG. Podle Pabišky dílnu na údržbu 18metrových autobusů dosud v areálu garáží neměli a náročné opravy na nápravách museli dělat ve vozovně tramvají.

Takřka dokončené je za zhruba 11 milionů i rozšíření odstavné plochy v zadní části garáží. „Tím, že tady bylo vše natěsnané, tak zejména při ranních výjezdech docházelo k poškození vozidel. To si myslíme, že by se mělo odstranit," uvedl technický ředitel dopravního podniku Ludvík Lavička. Ráno z areálu vyjíždí kolem 70 vozidel. Rozšíření odstavné plochy podle něj pomůže i klubovým autobusům, jež vyžadují větší prostor pro manipulaci. Plochy se rozšířily o 2500 metrů čtverečních na 9500 a nově vyasfaltovaly. Podle Lavičky z části na tomto místě byla skládka a náletové dřeviny. „Odvezlo se tak 3000 kubíků odpadu a přes 30 tun pařezů," uvedl Lavička. Nové je i osvětlení a oplocení areálu.

Autoři | Foto Luboš Vrabec

Štítky MHD, ovzduší, firmy, DPMLJ, Liberec

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.