Pokud jednou pojede tramvaj na největší liberecké sídliště v Rochlici, povede po třídě Dr. Milady Horákové. Projekt by ale měl být výrazně přepracován tak, aby byl levnější, a také bez demolic desítek domů a výstavby tunelu pod Košickou ulicí. Na podnět opozice se na tom jednomyslně dohodlo liberecké zastupitelstvo.
Původní odhad výstavby tramvajové trati do Rochlic kolem teplárny, tedy takzvanou dolní variantou, počítal s 1,7 miliardy korun. Počítala s výkupy a demolicí desítek budov nebo budováním tunelu pod Košickou ulicí. To vše proto, aby trať nekolidovala se silnicí.
Podle opozice ale taková varianta není vůbec potřeba. „Ulice Milady Horákové je dostatečně široká, aby do ní bylo možné umístit samostatné tramvajové těleso, na kterém nebude tramvaj zpomalována auty. V ulici Na Žižkově je možné koleje umístit do ulice, aut tam nejezdí tolik, aby vznikaly nějaké kolize. Problém s hlukem lze řešit technickými opatřeními na trati i na okolních objektech. Takové řešení bude mnohem levnější,“ vysvětlil Jindřich Felcman (Změna pro Liberec/Zelení).
Podle něj je levnější varianta lepší než tramvaj nemít vůbec. Zastupitelské kluby Změny pro Liberec a Liberec otevřený lidem tak předložily primátorovi a náměstkovi Šolcovi návrh řešení, který spočívá v razantní úpravě projektu trati. „Nakonec musíme ocenit alespoň vstřícný postup náměstka Šolce, který k záležitosti svolal pracovní jednání a dokázal mezi zástupci klubů dohodnout souhlas s námi navrženým řešením. Tímto byla naděje na vybudování tramvajové trati do Rochlice zachráněna, jinak by byl projekt definitivně pohřben,“ dodal Josef Šedlbauer (Změna pro Liberec/Zelení).
Na minulém zastupitelstvu totiž vedení města předložilo návrh o znovu posouzení horní varianty kolem sídliště Broumovská. Materiál nakonec ale náměstek Šolc stáhl.
Nyní se tak definitivně bude znovu řešit dolní varianta tak, aby se nemuselo bourat a aby byla cena přijatelná. „Jde o konsenzuální materiál, který vzešel ze semináře. Je z toho sada úkolů pro hledání lepší trasy, která bude levnější,“ dodal primátor Jaroslav Zámečník (Starostové pro LK).
Radnice tak nyní nechá prověřit, zda je nutné vybudovat tunel pod ulicí Košickou a zda je nutné rozsáhlé bourání budov v ulicích Dr. Milady Horákové a Na Žižkově. Podle studie proveditelnosti totiž v původní variantě bylo potřeba přes 200 milionů korun na výkupy pozemků a zbourání více než 60 objektů.
Nová trať by měla vést z centra přes sídliště Dobiášova do Zeleného Údolí. Na největším sídlišti stotisícového města, kde žije zhruba 15 tisíc lidí, jezdí pouze autobusy. Náporu cestujících to ale v některých časech nestačí, i když ve špičkách jezdí spoje po pěti minutách.
Vybudováním tramvajové trati do Rochlice se radnice zabývá už od roku 2002. Z navržených variant byla původně preferovaná takzvaná horní varianta od zastávky U Lomu přes sídliště Broumovská. Minulé vedení města ale za vhodnější vybralo variantu trasy přes ulici Dr. Milady Horákové. Podle zpracovatelů studie proveditelnosti se ale městu vyplatí jen v případě, pokud bude realizovat i druhou etapu, tedy následné prodloužení trati na sídliště Vesec a Doubí. Náklady za druhou etapu odhadli na 740 milionů korun. V takovém případě by tramvaje za den přepravily asi 15 tisíc cestujících, při realizaci jen první etapy do Zeleného Údolí zhruba 8000.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Argumentace zastupitelů by byla úsměvná, kdyby nebyla trapná. Autobusy tam jezdí většinu času prázdné. Horákovka je prázdná furt, ještě jsem tam neviděl na křižovatce u spalovny víc než tři auta. A ty nové cyklopruhy se teda budou rušit, aby se vešla tramvaj? A košická teď bude stát kam až na rychlostce? Proč se neřeší to, co je potřeba, ale řeší se takové pitomosti jako park u muzea (funguje) a horákovka (opravená, funguje)? Kde je obchvat města? Nebo vnější okruh? Řeší se rochlice, ale kdo vyřeší Pavlovice, Ruprechtice, Staré město, Harcov a mnohonásobně horší dopravu tam?