Přes dva tisíce kilometrů silnic má na starosti pro zimní údržbu krajská společnost Silnice LK. Ta bude pro letošní zimu nakonec hospodařit s navýšeným rozpočtem na 142 milionů korun, kraj kvůli rostoucím nákladům přidal sedm milionů.
Aktuální počasí zatím řidičům přeje, sněžit ani mrznout by ještě nějakou dobu nemělo. Silničáři už přesto od prvního listopadu drží čtyřiadvacetihodinovou pohotovost. Sklady posypových materiálů mají naplněny. Silnice LK mají ve správě 2061 kilometrů silnic druhých a třetích tříd, jen asi 57 kilometrů se nebude udržovat.
„Veškerá technika i lidské zdroje jsou připraveny, ve skladech máme asi čtrnáct tisíc tun soli, za poslední rok jsme postavili tři skladové haly na posypový materiál, takže i v oblastech v Podkrkonoší už budeme mít inertní materiál pod střechou. Připraveno máme 73 sypačů, 36 traktorových radlic, deset fréz a dva grejdry," vyjmenoval předseda představenstva společnosti Silnice LK Petr Správka.
Plán zimní údržby kraj schválil v polovině října, 856 kilometrů silnic bude udržováno chemickým posypem a 1 071 kilometrů inertním posypem. O zimní údržbu komunikací se v Libereckém kraji bude starat 34 dispečerů a 150 řidičů.
Nově budou silničáři solit silnice v oblasti Lomnice nad Popelkou. „Loni se podařilo zahrnout do chemické údržby Vysoké nad Jizerou a představovali jsme si, že letos stejně vylepšíme údržbu na Paseky nad Jizerou a Velké Hamry, obce ale vydaly nesouhlasné stanovisko," řekl ředitel krajské správy silnic Jan Růžička.
Zcela bez údržby zůstane 57 kilometrů, většinou jde o málo využívané silnice třetí třídy, kde nejezdí veřejná doprava. Jednou z mála výjimek je silnice II/290 kolem přehrady Souš, která se kvůli ochraně zdroje pitné vody s prvním sněhem pro dopravu vždy uzavírá. Zatím je průjezdná. Na 18 úsecích v kraji je povinná zimní výbava.
Krajští silničáři ale upozorňují, že jejich úkolem je zmírnit dopady zimy na silnicích. „Asi všichni chápou, že když je bílá tma, tak nemůžou jet po černé silnici, to neumí nikdo na světě, ale snažíme se dělat maximum," uvedl Správka.
V posledních 14 letech stojí zimní údržba v kraji v průměru 119 milionů korun ročně. Nejdražší byla zima 2012/2013, kdy údržba přišla krajskou kasu na 153,6 milionu. I loňská zima, kdy kraj za udržení sjízdnosti na svých silnicích zaplatil bezmála 127,3 milionu korun, patřila k těm dražším. Nejlevnějším byla zima 2013/2014, kdy zimní údržba v kraji stála necelých 74,8 milionu korun.
Od loňska mohou lidé sledovat online mapu, kde vidí, jak jsou silnice udržované.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.