V Liberci slavnostně odstartovala přestavba propustku pod železnicí nedaleko arény. Vyjde na 63 milionů a podílí se na ní Správa železnic, Liberecký kraj a Liberec. Hotovo má být v polovině roku 2025 a náročná bude především na budování přeložek železnice, protože nad propustkem vedou hned tři tratě. Lidé se budou muset připravit také na omezení na přilehlých komunikacích.
Současný propustek je jednou z mála možností, jak překonat kolejiště. Je ale tmavý a nízký. To by se mělo změnit. Zatímco nyní má v nejnižším místě pouhých 180 cm a široký 2 metry, po rekonstrukci se zvýší na 2,5 metru a široký bude pět metrů. Vznikne také bezbariérový přístup.
„Je to pro nás atypická záležitost. Potvrzujeme tím, že neřešíme jen kolej a trolej, ale i přístup a prostup a možnost komfortně se dostat z jedné strany nádraží na druhou,“ uvedl Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic. Podle něj se přestavbou zvýší bezpečnost. „Víme, co se děje na kolejích, denně dojde k tragické události,“ dodal.
Propustek vznikl v roce 1859 při stavbě trati mezi Libercem a Pardubicemi. Původně přitom nebyl určený pro chodce, ale jako odvod vody. „Patří k největším libereckým ostudám, že tudy chodí děti do škol infrastrukturou, která nebyla vybudována pro pěší a přetrvala přes 150 let,“ myslí si hejtman Martin Půta (Starostové pro LK).
Na rekonstrukci se kromě kraje finančně podílí i město Liberec. „Zvyšujeme bezpečnost pro pěší dopravu, průchod se rozšíří do parametrů, že tam budou moci projíždět i cyklisté. Vznikne rampa, z ulice Milady Horákové se tak dostaneme bezbariérově do ulice 28. října a dále do sportovního areálu,“ uvedl náměstek primátora Jiří Janďourek (Starostové pro LK)
Město pak podle něj bude navazovat dotačními akcemi – vybudováním chodníků směrem ke školám. „Jde o klíčové téma i co se týče prostupnosti města. Železnice působí v jistém smyslu jako bariéra a průchod je příkladem prostupnosti. Na mnoha místech se přes železnici lidé nedostávají. Je to spojnice dvou míst,“ dodal.
Propustkem chodí denně kromě školáků také další děti sportovat do Sport parku. Vytížený je i při zápasech Bílých Tygrů. „Jsme rádi, že se toto realizuje. Je to praktická věc, po které toužíme několik let. Denní návštěvnost Sport parku se pohybuje kolem 4,5 tisíce osob denně,“ řekl jednatel společnosti Sport park Lukáš Přinda, který je také viceprezidentem Bílých Tygrů. „I z pohledu Bílých Tygrů oceňujeme, že se stavba bude realizovat. Jsme na hladině čtvrtého pátého klubu s největší návštěvností v zemi,“ dodal.
Samotná realizace sice slavnostně začala už nyní, hlavní práce ale odstartují až se stavební sezonou v příštím roce. Hotovo by pak mělo být v polovině roku 2025. „Nebude to jednoduché, je to naplánováno na čtyři stavební postupy z důvodu mnoha přeložek, i samotná technologie je ale zvolená tak, aby se to dalo zvládnout s co možná nejmenším omezením na železnici,“ řekl Petr Sodomka ze společnosti Strabag, která má rekonstrukci na starosti.
Podle něj se Strabag bude snažit termín zkrátit. „Jsme ale v Liberci a v této kotlině je zima vždy minimálně o měsíc delší. Budeme se snažit toho co nejvíc zvládnout v létě, stavbu chceme dokončit co nejdříve v roce 2025,“ doplnil.
Součástí rekonstrukce bude i bezbariérový přístup, k propustku vede nyní od arény pouze strmé schodiště. Nové budou i přechody na obou stranách propustku, které budou zvýšené a osvětlené a s dostatečně velkými vyčkávacími prostory na obou stranách.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Je to zajímavý, když se z Arény valí tisíce lidí a jdou podchodem, pro mě je to zážitek. Nevím, jestli je nutná oprava.
Je k neuvěření, jak je v této zemi všechno předražené a ještě k tomu to trvá příšerně dlouho. Hlavní je dobře to zdůvodnit, aby se ze všeho vytřískalo co nejvíc peněz.
Jojo,a to není jen Liberecká zaležitost,takových prastarých infrastrukturních obskurností!!!!!!!