Vysoký počet vážných dopravních nehod, ale i podněty zástupců obcí či policistů bývají nejčastějším důvodem ke změnám či úpravám dopravního značení na silnicích. A každoročně je jich provedeno i několik desítek.
Kvůli neohleduplnosti řidičů a nepřiměřené rychlosti, kterou v úseku jezdívali, se třeba změnilo značení na frekventované silnici I/13 z Liberce na Českou Lípu. Konkrétně v úseku za Chrastavou, kde letos bohužel u Bílého Kostela zemřel jeden člověk právě z důvodu neohleduplného chování řidiče. Ten se při předjíždění čelně střetl s protijedoucím autem, jehož řidič za to zaplatil životem. Další lidé na místě pak utrpěli zranění. Kvůli této tragické události se zde změnilo dopravní značení a předjíždění tady řidičům nově zakazuje dvojitá plná čára.
Ovšem celá silnice I/13 je podle dopravních expertů riziková, zejména proto, že je zde hustý provoz. „Z našich zkušeností tam občas vidíme agresivitu řidičů, kdy předjíždí v místech, která tomu nejsou určená. Dochází tam tak k rizikovému chování,“ zhodnotil Jan Polák, koordinátor dopravní bezpečnosti Libereckého kraje.
Změny značení probíhají i na silnicích II. a III. průběžně a jsou vždy koordinovány ve spolupráci se složkami Policie ČR a dopravně správními úřady.
„Pro snížení rizikovosti na základě zvýšené nehodovosti dává většinou podnět Policie ČR, která vede statistiku a také má za povinnost při tragické nehodě prošetřit okolnosti a vyvodit příslušné opatření, které následně správce komunikace, v našem případě silnic ve správě Libereckého kraje, Krajská správa silnic LK, projedná a realizuje,“ popsal mluvčí Krajského úřadu Libereckého kraje Filip Trdla.
Každá změna dopravního značení je podmíněna vydáním rozhodnutí příslušného silničního správního úřadu – stanovení úpravy provozu. Tedy ani správce vozovky, ale policie, nemůže svévolně měnit značení.
Kvůli zvýšené nehodovosti bylo například v letošním roce upraveno a doplněno dopravní značení například na těchto rizikových úsecích: Rychnovská křižovatka silnice III/2876 s I/65, kde došlo k doplnění vodorovného dopravního značení či v Jiřetíně pod Bukovou na silnicích III/29042 a III/29044 - doplnění svislého dopravního značení pro zvýšení BESIP.
Připravuje se úprava značení v úseku Příchovice silnice III/29052, doplnění svislého dopravního značení pro úpravu předností či v úseku Pelechov silnice II/292, doplnění svislého a vodorovného dopravního značení pro zvýšení BESIP. V obou případech se počítá s realizací v roce 2024.
Na zvýšení bezpečnosti nemá vliv pouze změna dopravního značení. „Letos Krajská správa silnic LK realizovala výměnu povrchu na dvou místech silnice II/295 v úseku Studenec – Zálesní Lhota, ve kterých bylo zvýšené množství dopravních nehod,“ dodal Trdla.