Snížit dopravní zátěž v Turnově a zlepšit dostupnost Semil, Lomnice nad Popelkou a Jilemnice je cílem plánované přeložky silnice druhé třídy 283. V Žernově na Semilsku naváže na novou trasu I/35 z Turnova na Jičín a končit bude křižovatkou Zelený háj ve Stružinci. Silnice povede obcemi Žernov, Tatobity, Veselá a Stružinec. Všechny projekt podpořily, nová silnice má ale i odpůrce, kteří se obávají dopadů na přírodu a zvýšené dopravy, zaznělo na pondělním veřejném projednávání projektu v Turnově.
Projekt nové silnice je součástí připravované přeložky silnice I/35 mezi Turnovem a Jičínem, která by měla zlepšit a zrychlit spojení z Libereckého kraje do sousedního Královéhradeckého a dál do Pardubického a Jihomoravského kraje a odvést tranzitní dopravu z obcí. Její vybudování je podmínkou kolaudace hlavního tahu. „Investorem nové silnice bude Liberecký kraj, kromě jiného nám vyřeší i dopravu v intravilánu řady obcí," řekl na jednání hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Náklady odhadl zhruba na 300 milionů korun.
Silnice je navržena ve dvou variantách, jedna je dlouhá 6,25 kilometru, druhá je o něco kratší a měří necelých 5,4 kilometru. „Druhá varianta zohledňuje připomínky od obyvatel v dotčených oblastech a je také šetrnější k přírodě," řekl Jan Wohlmuth, ředitel liberecké správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které bude investorem přeložky I/35. Druhá varianta víc respektuje terén a vyžaduje menší zásahy do krajiny. Vyhýbá se obydleným územím a nedotýká se žádné chráněné oblasti, přesto bude žádat o výjimku z ochrany zvlášť chráněných živočichů, kterých tam napočítali 53 druhů.
Na novou silnici čekají hlavně v Turnově, jehož centrem projíždí podle posledního sčítání dopravy denně až 15 tisíc aut, z toho je bezmála deset procent nákladních. Doprava v centru překračuje hlukové limity a je nutné ji řešit. „Doufáme, že by mohla vyřešit velkou část tranzitní dopravy, která směřuje přes Turnov na Semily a Jilemnici. Je to pro nás zásadní věc," řekl turnovský starosta Tomáš Hocke (Nezávislý blok). Silnice by podle něj navíc měla zlepšit dopravní napojení Semil, Lomnice a Jilemnice a přivést tam investory, pro něž je právě dopravní napojení klíčové.
Na začátku, před deseti lety, bylo posuzováno šest variant, dnes jsou dvě, obě s napojením v Žernově. Podle studií by mohla nová silnice odvést až 80 procent tranzitní dopravy z centra Turnova. To je ale jedna z věcí, které odpůrci stavby zpochybňují, nová silnice je podle nich zbytečná a Turnovu neuleví, zatíží ale další území. Obávají se zvýšení dopravy i poškození přírody. Proti silnici sepsal Spolek Tisovka petice „Za rozumné řešení přivaděče II/283 v kraji pod Kozákovem". Podepsáno je pod ní zatím 38 lidí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.