Koncem března vyjížděli krajští hasiči v brzkých ranních hodinách k dopravní nehodě na Semilsku u Lomnice nad Popelkou. Osobní auto tam u Košova spadlo do zhruba tři metry hlubokého propustku. Pomoc „zavolalo“ samo auto, prostřednictvím systému eCall.
Zraněný člověk ještě před příjezdem hasičů vůz opustil, ti pak na místě provedli protipožární opatření a vyproštění vozidla za pomoci vyprošťovacího automobilu ze Semil.
Že na místo nehody či jiné akutní události přivolá pomoc Celoevropský systém automatického tísňového volání z vozidla tzv. eCall anebo „volají o pomoc“ rovnou záchranáře chytré hodinky či mobilní telefon, je stále častější.
„Od začátku letošního roku evidujeme 17 událostí hlášených palubním zařízením eCall. U jedenácti jsme zasahovali, šestkrát se jednalo o planý poplach. To je například, když řidič ve vozidle stiskne omylem tlačítko, nebo se stalo, že se systém eCall aktivoval při nárazu vozidla do hromady sněhu. V deseti případech se jednalo o dopravní nehodu, jedenkrát o technickou pomoc vyprošťování vozidla v terénu,“ popsala mluvčí Hasičského záchranného sboru Libereckého kraje Jaroslava Benešová.
Nejen eCall z auta, ale i chytré hodinky či telefony volají o pomoc. Takových událostí evidují hasiči od začátku roku celkem 9. „U dvou z nich jsme zasahovali, dvakrát jsme událost předávali kolegům z horské služby, když šlo o pády na sjezdovce. Pětkrát šlo o planý poplach, jako i například dnes ráno na Liberecku,“ přiblížila Benešová.
Poukázala tak na skutečnost, že ne vždy je příjezd záchranářů nutný. O často jsou plané výjezdy způsobeny i neznalostí veřejnosti. Řidiči třeba vůbec nevědí, že eCall ve voze mají nebo s ním neumí pracovat.
„Lidé netuší, na jakém principu eCall pracuje, nemají osvětu. Například narazí autem do popelnice, vystoupí z něj a jdou se podívat, jestli je odřené. Jenže mezitím se nárazem spustí eCall a volá na centrálu tísňové linky. Odtud se snaží s autem spojit operátor, ale uvnitř vozu nikdo není, a tak nikdo neodpovídá. V tu chvíli není jasné, co se na místě děje a na místo vyjíždí i třeba celý systém IZS,“ popisuje jeden ze scénářů mluvčí Zdravotnické záchranné sužby Libereckého kraje Michael Georgiev.
Podobné je to i s hodinkami či telefonem, stačí netypický otřes a začnou se chovat jako v tísni. Jejich majitel s nimi neumí pracovat a zbytečně tak vyjíždí záchranáři na pomoc, i když se vůbec nic nestalo.
„Přitom stačí, když zůstane řidič v autě anebo jeho spolujezdec či nějaký svědek a s centrálou bude komunikovat a popíše situaci,“ podotýká Georgiev a dodává, že by systému jeho fungování měli věnovat více pozornosti třeba v autoškolách nebo u prodejců vozů a lidem fungování přiblížit. Pak by se počet planých výjezdů snížil.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.