Po dvou letech se chýlí ke konci náročná rekonstrukce tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem. Poslední čtyři úseky jsou prakticky hotové, tramvaje se do provozu mezi oběma městy vrátí 1. května. Práce vyšly na 900 milionů korun, na trati jsou nové výhybny i společný přejezd pro tramvaj a železnici v Proseči. Došlo i k úpravám trajektorie trati, jízda se tak zkrátí o dvě minuty.
Rekonstrukce začala na jaře roku 2022 a nakonec se o několik měsíců prodloužila, přinesla totiž celou řadu komplikací. „Dopravní stavba takového významu s sebou nese významná rizika. Zpoždění bylo dáno válkou na Ukrajině a zdražením stavebních materiálů a nemožností je určitou dobu vůbec objednat. Samozřejmě se negativně podepsal covid a čelili jsme i problémům s výkupy pozemků,“ uvedl předseda představenstva DPMLJ Michal Zděnek.
Asi největší zpoždění přinesl problém s výkupem jednoho z pozemků. „Byl tam jeden velmi komplikovaný majetkoprávní vztah, výkup pozemku, který se nám dlouhodobě nedařil a zbrzdil nás o několik měsíců, pak se to nabalovalo jako sněhová koule. Ale musím říct, že jsem hrozně rád, že se to nakonec povedlo, je to úspěšný projekt a tramvajová trať bude sloužit desítky let,“ dodal.
Tramvaje se nakonec rozjedou 1. května, zatím ve zkušebním provozu. „Od prvního května už bude normálně obsluhovat území a vozit cestující. Ladit se bude celá řada věcí, veřejná doprava je živý organismus, může tak docházet ke změnám,“ doplnil Zděnek.
Na návrat tramvají na trať do Jablonce se připravují i zaměstnanci dopravního podniku. „Zacvičujeme celkem 110 zaměstnanců. Nejsou to jen řidiči tramvají, ale i dispečeři a pracovníci vozovny, kteří pomáhají při běžném provozu,“ vysvětlil dopravní ředitel DPMLJ Martin Hettner.
Důvodem pro zácvik podle něj je, že trať se trochu změnila. „Zacvičení probíhá z toho důvodu, že se trochu změnila trajektorie trati, jsou posunuté výhybny,“ doplnil.
Podle něj se zaučují jak zkušení řidiči, tak i ti noví. „Po dobu uzavírky jsme také přijali zhruba pětadvacet nových řidičů tramvají, kteří jezdí do Vratislavic, ale na této rekonstruované části ještě nebyli. Tito řidiči mají zvýšený výcvik a po spuštění provozu budou několik směn absolvovali se zkušenějším kolegou,“ uvedl.
Jedním z řidičů, kteří mají zkušenosti se starou tratí do Jablonce, je například Jiří Kopecký. „Řidiči se zacvičují poznáním celé tratě, změnily se výhybny, některé přibyly, nebo se posunuly. Trať získala moderní rychlý ráz, takže se s tím řidiči musí seznámit,“ přiblížil pohled řidiče.
Trať do Jablonce patří pro řidiče mezi oblíbené. „Je to určitě oddychová trať, ve městě musíte být furt ve střehu, městský provoz je takový našláplý a rychlý. Tady i když jsou výhybny a křižování a musí se dodržovat jízdní řád, pořád je jízda taková pohodovější, a hlavně působí klidněji i prostředím, kdy jedete v lese,“ řekl.
Stavba se skládala ze 128 objektů, dalších 20 zajišťovaly společnosti ČEZ Distribuce a CETIN. „Kompletně se měnily koleje na celé trati, kanalizace, přebudovaly se výhybny. Trať se částečně přetrasovala, v některých místech se oddělila od silničního provozu, snažili jsme se zvětšit poloměry některých oblouků. Musela se prodloužit životnost kanalizační stoky, vybudovat lávka a nové přemostění, dělaly se nové povrchy a signalizace," vyjmenoval rozsah prací provozně technický ředitel DPMLJ Ludvík Lavička.
Raritou je podle něj společný přejezd pro tramvaje a vlaky v Proseči. „Až to Správa železnic dodělá, vznikne společné nástupiště mezi železnicí a tramvajovou tratí. Tím, že jsme se dostali do blízkosti železniční trati, bylo nutné vybudovat společný přejezd. Je to poprvé v České republice. Má to ještě drobné mouchy. Raritou je, že podle nových předpisů musí být všechny přejezdy ošetřeny závorami, tramvaj tak jezdí se staženými závorami,“ popsal.
Nová trať má nyní drážní rozchod 1435 milimetrů stejně jako v Liberci na trase z Lidových sadů pod Ještěd, mohou tam díky tomu jezdit stejné tramvaje. „Cestující to pozná, jízda bude klidnější," uzavřel Lavička.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.