Počasí dnes7 °C, zítra6 °C
Pondělí 25. listopadu 2024  |  Svátek má Kateřina
Bez reklam

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Ať slouží dalších osmdesát let. Modernizace trati mezi Libercem a Jabloncem byla slavnostně ukončena

PR článek

Pomyslnou tečku za náročnou dvouletou modernizací tramvajové tratě mezi Libercem a Jabloncem přineslo slavnostní ukončení stavby, které proběhlo za plného provozu přímo na trati v pátek. Zúčastnili se ho jak zástupci libereckého dopravního podniku (DPMLJ), ale také obou měst i kraje a zhotovitelů, kteří stavbu prováděli.

Cílem dopravního podniku bylo zvýšit bezpečnost, komfort cestujících i plynulost dopravy mezi dvěma největšími krajskými městy. Samotná rekonstrukce navíc byla nevyhnutelná, pokud by se neudělala, trať by musela být během několika let uzavřena.

„Vlastně jsme tu tramvajovou trať zachránili. Kdyby k modernizaci nedošlo, v horizontu několika málo let by trať byla technicky nezpůsobilá a musela by být uzavřena. Pro mě je hlavní vzkaz ten, že se podařilo zachránit unikátní tramvajovou trať. Mám z toho velkou radost, proces to byl velmi složitý,“ připomněl předseda představenstva DPMLJ Michal Zděnek.

Rekonstrukce po padesáti letech

Trať prošla náročnou rekonstrukcí, a to poprvé od sedmdesátých let. Pouze v devadesátých letech probíhaly částečné opravy. „Jsem rád, že ta investice s mnoha peripetiemi a chvílemi, kdy to s ní nevypadalo úplně dobře, je u šťastného konce, tramvaje jezdí. Trati bych popřál hodně cestujících, a aby co nejdříve byla o 450 metrů do centra Jablonce delší,“ doplnil hejtman Libereckého kraje Martin Půta (Starostové pro LK).

Právě prodloužení bude dalším krokem k ještě lepšímu propojení obou měst veřejnou dopravou. „Byl bych strašně rád, abychom pokračovali na těch 450 metrech a pokračovali za mě nejlépe už příští rok a stříhali další pásku,“ potvrdil primátor Jablonce Miloš Vele (ODS).

Významná modernizace trati se rozběhla až prostřednictvím realizace projektů spolufinancovaných z Evropského fondu regionálního rozvoje prostřednictvím Regionálního operačního programu NUTS II Severovýchod. Na poslední etapu pak přispělo také ministerstvo dopravy z Operačního programu Doprava 2014 – 20. „Nebylo to jednoduché, ale bylo společné dílo, že jsme všechny nesnáze překonali. Velmi hrdě podporujeme všechny projekty v oblasti udržitelné městské mobility, kam patří i tramvajové trati. V současném programovém období navazujícím máme pro městskou mobilitu připraven také velmi štědrý balíček peněz, takže doufám, že další projekty budou následovat,“ upřesnil Michal Ulrich z Odboru fondů EU ministerstva dopravy.

FOTO: Tramvaj se vrací do Jablonce. Jak se trať změnila?

Po dvouleté náročné rekonstrukci skončila výluka mezi Libercem a Jabloncem a tramvaje se vrací na meziměstskou trať. Poslední čtyři úseky jsou hotové, stavba vyšla na necelých 900 milionů korun. Na trati jsou nové výhybny i společný přejezd pro...

Na samotné rekonstrukci se pak podílel i Liberec. „Znovu jsme obnovili ikonickou trať mezi Libercem a Jabloncem. Jsem rád, že jsme u toho mohli být. Přeji této trati mnoho milionů spokojených platících cestujících a samozřejmě žádnou výluku a nehodu. Rád bych, aby se provozovala dalších osmdesát let ke spokojenosti Liberečanů a Jablonečanů,“ řekl náměstek primátora Jiří Šolc (ANO).

V průběhu samotné realizace došlo k opoždění stavby vlivem legislativních problémů. Stavbě se nevyhnuly ani technické problémy, které byly řešeny v průběhu rekonstrukce. Stavba pak byla složena z celkem 128 stavebních objektů. Celá trať má nové koleje a kanalizace, nové jsou i výhybny. Vybudována byla i lávka nebo přemostění, nové jsou i silniční povrchy. „Slovy našich kluků projekťáků to byla těžší písemka, ale zase krásná z pohledu stavebnictví. V projektu totiž bylo zahrnuto všechno, nebylo to jen o kolejích, ale byly tam silnice, železnice, umělé stavby. I tahle stavba šla v intravelánu a byla řízena tak, aby její dopady byly co nejmenší na životy lidí,“ potvrdil Pavel Mužík ze společnosti Chládek a Tintěra, která měla část rekonstrukce na starosti společně s firmou Metrostav DIZ.

Společný přejezd s vlaky

Raritou na trati je společný přejezd pro vlaky a tramvaje osazený závorami v Proseči nad Nisou. Zastávka Proseč pošta tak nabízí cestujícím možnost pohodlného přestupu z jednoho dopravního prostředku na druhý.

Rekonstrukce trati je jednou z největších dopravních staveb Libereckého kraje a investiční akci Dopravního podniku měst Liberece a Jablonce nad Nisou v novodobých dějinách. Celkem vyšel na více než 964 milionů, 622 milionů pak činila dotace v rámci zmíněného operačního programu ministerstva dopravy.

Tramvaj mezi Libercem a Jabloncem

Tramvajová trať mezi Libercem a Jabloncem byla otevřena v roce 1955. S dvanácti kilometry délky je druhou nejdelší meziměstskou tramvajovou tratí v Česku. Za rok přepraví skoro milion cestujících.

Hodnocení článku je 94 %. Ohodnoť článek i Ty!

Štítky dopravní podnik, dpmlj, liberec, trať, tramvaj, liberec, jablonec, rekonstrukce

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Jindřich Ženíšek

Tramvajová trať mezi Libercem a Jabloncem je jistě nejhezčí v celém Česku.Ale aby i nadále byla,je třeba se věnovat průběžné údržbě,aby naši nástupci po dvaceti letech nemuseli řešit opět špatný technický stav.A to se týká i tratě z Lidových sadů do Hanychova.A není čas opravdu,ale opravdu vážně řešit tramvajovou trať do Rochlice s možným prodloužením v budoucnu do Vesce a Doubíkterá by umožnila nahradit desítky autobusů
,proplétajících se denně kolonami v libereckých ulicích?

Pondělí, 10. června 2024, 07:31Odpovědět

Ať slouží dalších osmdesát let. Modernizace trati mezi Libercem a Jabloncem byla slavnostně ukončena  |  Doprava  |  Zprávy  |  Liberecká Drbna - zprávy z Liberce a Libereckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.