Na rušném úseku silnice I/9 mezi Svorem a Novým Borem ve čtvrtek skončí dopravní omezení, která tam provoz komplikují od srpna 2022, informovala Nina Ledvinová, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR, které je investorem projektu. Stavbaři přidali k původně dvouproudé silnici další dva pruhy, stavba za 635 milionů korun bez DPH bude ještě pokračovat, zcela hotovo má být na podzim.
Rozšíření silnice, která je součástí tahu na Rumburk a dál do Německa, připravovalo ŘSD osm let. Denně tudy projíždějí v obou směrech tisíce automobilů, vysoký podíl má kamionová doprava. Podle odhadů tudy v roce 2035 projede denně až 17 tisíc aut. Aby komunikace nápor zvládla, bylo podle ŘSD nutné ji rozšířit na čtyři pruhy. Práce na 3,5 kilometru dlouhém úseku provázela řada omezení, a často se tam proto tvořily dlouhé kolony, to za pár dní skončí.
Stavba vede po jižní hranici CHKO Lužické hory, severozápadně od silnice I/9 leží přírodní rezervace Klíč a podle ekologů bylo rozšíření komunikace zbytečné. I ministr dopravy Martin Kupka (ODS) při lednové návštěvě v České Lípě přiznal pochybnosti. „Nechal jsem si proto předložit argumenty pro tuhle investici, ty byly jednak na straně stávajících intenzit, ale především na straně nehodovosti, která ukazovala, že je k tomu opravdu dobrý důvod stavbu realizovat," hájil projekt ministr.
Úsek mezi Svorem a Novým Borem vede lesem a často se tam kvůli střetům se zvěří stávaly dopravní nehody, bezpečný pohyb zvěře mimo silnici by teď měly zajistit dva mosty přes migrační trasy. Součástí projektu byla i přestavba křižovatky u Svoru na kruhový objezd, na který ještě naváže obchvat Svoru. Na stavbu zhruba dva kilometry dlouhé přeložky dostalo ŘSD pět nabídek, z nichž nejlevnější je od sdružení stavebních firem COLAS CZ a MI Roads s cenou 469 milionů korun bez DPH. Původní odhad byl bezmála 636 milionů korun.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.