Počasí dnes6 °C, zítra7 °C
Neděle 24. listopadu 2024  |  Svátek má Emílie
Bez reklam

Projekt dopravního terminálu Liberec startuje vypsáním architektonické soutěže

Propojit železniční a autobusovou dopravu a zvýšit význam a kvalitu libereckého vlakového nádraží. To jsou hlavní cíle projektu přestupního terminálu veřejné dopravy – Central Station neboli Dopravního terminálu Liberec. Jde o společný projekt Libereckého kraje, statutárního města Liberec a Správy železnic, kteří nyní společně zadávají dvoukolovou architektonickou soutěž. Vítězný návrh, který bude vybrán koncem srpna 2025 v ní ukáže, jakou podobu má mít v budoucnu celá oblast kolem libereckého vlakového nádraží a jaké služby tam cestující, návštěvníci i obyvatelé naleznou.

„S naší dlouhodobou snahou zrychlit vlakové spojení mezi Libercem a Prahou jde ruku v ruce i celková modernizace vlakového nádraží a vznik nového libereckého dopravního terminálu. Jeho základem se stane současná historická výpravní budova libereckého nádraží. Propojením její odjezdové a příjezdové haly a doplněním dalších služeb vznikne velký společný odbavovací prostor odpovídající významu pátého největšího českého města. Chodníky kolem celé nádražní budovy se stanou současně autobusovými zastávkami. Jde o podobné řešení s krátkými přestupy mezi nástupišti a s prostorem pro cestující uprostřed, jako je na libereckém terminálu Fügnerova,“ uvedl hejtman Libereckého kraje Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

„Vznikne jakýsi okruh kolem hlavní nádražní budovy. Místo tří kolejí, které jsou tam nyní, vzniknou autobusové zastávky, takže bude možné přestupovat přímo z vlaku na autobus,“ dodává dosluhující náměstek pro resort ekonomiky, majetku, investic, veřejných zakázek a informatiky Zbyněk Miklík (Piráti).

Celková částka na ceny a náhrady výloh v dvoukolové architektonické soutěži o návrh činí 12 milionů a 800 tisíc korun bez DPH. Podíly spoluzadavatelů jsou následující: Správa železnic 37,5 %, Liberecký kraj 37,5 %, statutární město Liberec 25 %.

Předpokládaná hodnota následné zakázky na zpracování kompletní projektové dokumentace je 16 milionů korun bez DPH.

„Ve spolupráci se statutárním městem Liberec a Správou železnic jsme už alespoň hrubě odhadli náklady na vznik celého Dopravního terminálu Liberec. Pohybují se kolem částky 1,84 miliardy korun bez DPH. Správa železnic je připravena se na projektu podílet 1,13 miliardami korun bez DPH, statutární město Liberec 508 miliony korun bez DPH a podíl kraje bude odhadem 206 milionů korun bez DPH,“ doplnil Miklík.

Původní myšlenkou bylo pouze zrekonstruovat současné vlakové a autobusové nádraží a doplnit ho o parkovací dům. Mezi vlakovým a autobusovým nádražím se ale ještě nachází jiný městský blok domů, který znesnadňuje orientaci a prodlužuje přestupy řádově na stovky metrů. Vlaková, autobusová a městská doprava tak bude nakonec sloučena na jedno místo – Dopravní terminál Liberec.

Plocha současného autobusového nádraží se tímto projektem uvolní. Na jejím místě nad dálničním tunelem by mělo vzniknout nové náměstí s městským parkem. U Žitavské ulice vedoucí podél kolejiště pak v návaznosti na objekty Uranu a Skloexportu vyroste městský blok, v jehož suterénu bude kapacitní parkoviště pro cestující i jeho rezidenty.

„Výstavba nového terminálu podle vítězného návrhu z architektonické soutěže by mohla začít za čtyři až pět let po důkladné projektové přípravě,“ uvádí Miklík.

Náklady na architektonickou soutěž týkající se návrhu nové obslužné komunikace pro autobusová nástupiště po obvodu hlavní výpravní budovy, návrhu nástupních a výstupních stanovišť pro autobusovou dopravu a jejich zastřešení, úpravy veřejného prostranství před nádražní budovou a možnou budoucí podobu budovy bývalého Skloexportu bude hradit Liberecký kraj. Ostatní navrhované objekty, resp. náklady na soutěž a následné projekční práce, budou hradit Správa železnic a statutární město Liberec. Vybudovat samotný Dopravní terminál Liberec pak bude úkolem Libereckého kraje.

„Kdo postaví parkovací dům, ještě závisí na dohodě kraje se statutárním městem Liberec. V případě, že by ho měl vybudovat Liberecký kraj, musí s ním nejprve vypořádat majetkoprávní vztahy. Plánujeme také být majitelem budovy Skloexportu, a proto si musíme vše vyjasnit i kvůli cestujícím a využití městského bloku,“ dodal hejtman Půta.

„Ideový návrh a pohledy na Skloexport už jsme do soutěže zahrnuli. Rádi bychom také co nejdříve zadali studii na vnitřní využití objektu, protože bude potřeba ho dobře napojit do budoucího terminálu. Někdy na začátku 30. let se snad dočkáme rychlého železničního spojení do Prahy a terminál bude místem, kde se bude pohybovat nejvíc lidí využívajících veřejnou dopravu v Liberci i v celém Libereckém kraji. A dává logiku objekt Skloexportu, který byl postaven jako sídlo úřadu a nic jiného tam být nemůže, takto i využívat. Mohli by tam třeba sídlit úředníci, kteří jsou teď v Liberci v pronajímaných prostorách, jež nepatří městu a nebo třeba kancelář, kde se vydávají opuskarty cestujícím. A oslovujeme i složky IZS, zda by v tomto objektu nestáli o kancelářské prostory, které musí každá taková instituce mít,“ dodává hejtman kraje.

Liberecký kraj má také v rámci projektu Dopravního terminálu Liberec zájem řešit se Správou železnic návrh nové podoby hlavní výpravní budovy, která by se stala společnou odbavovací halou pro vlakovou a autobusovou dopravu.

Návrhy, které postoupí v architektonické soutěži do druhého kola, budou povinně muset doložit i 3D model včetně možnosti virtuální prohlídky modelu objektů a návrhu. „Porota tak bude mít možnost tím územím procházet v 3D modelu a prohlížet si návrh přímo ve virtuálním prostředí. Věřím, že jí to pomůže rozhodnout o co nejlepším řešení Dopravního terminálu Liberec. 3D návrh a virtuální prohlídku pak u vítězného návrhu kraj představí i veřejnosti,“ uzavírá Zbyněk Miklík.

Hodnocení článku je 56 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto se svolením Správy železnic

Štítky doprava, terminál, vlak, autobus, MHD, Liberec, Liberecký kraj, Správa železnic

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Projekt dopravního terminálu Liberec startuje vypsáním architektonické soutěže  |  Doprava  |  Zprávy  |  Liberecká Drbna - zprávy z Liberce a Libereckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.