Projekt nové silnice do průmyslové zóny Jih v Liberci zajistí hradecká firma M – PROJEKCE, která s nabídkovou cenou 5,88 milionu korun zvítězila ve veřejné soutěži. Na přípravě druhé přístupové komunikace do největší průmyslové zóny v krajském městě pracuje Liberecký kraj sedm let. Pokud vše dobře půjde, mohla by stavba začít v roce 2026, zatím ale není zajištěné financování.
Silnice by měla zajistit druhé napojení zóny na hlavní tah I/35. "Silnice výrazně odlehčí ulici České mládeže a nejkratší cestou svede kamiony z průmyslové zóny na státní komunikaci. Jsem rád, že po dlouhých sedmi letech jsme se od přípravy projektu posunuli o výrazný kus dopředu," říká náměstek hejtmana Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj).
Průmyslová zóna Liberec-Jih patří rozlohou 125 hektarů k největším soukromým investicím svého druhu v Česku. Jejím investorem byla Investorsko inženýrská společnost. Podmínkou pro investora bylo to, že v případě naplnění zóny z 50 procent musí vybudovat druhou příjezdovou komunikaci, to se ale nestalo a před deseti lety firma zkrachovala. Dnes v zóně vyrábějí dvě desítky firem a pracují tam tisíce lidí, s hlavním tahem na Prahu ji ale stále spojuje jediná ulice, po níž denně projede až 17 tisíc aut.
V roce 1999 stát podle hejtmana Martina Půty (Starostové pro Liberecký kraj) sliboval, že se na výstavbě druhého napojení zóny bude finančně podílet. "Byl to závazek vlády postavit tu silnici, memorandum s firmou Denso tehdy podepsal premiér Miloš Zeman," řekl již dříve Půta, který doufá, že vláda závazek uzná a na financování projektu se bude podílet. Ještě před pár lety se náklady odhadovaly na 250 milionů korun, dnes to podle hejtmana bude spíš půl miliardy. Ukázat by to měl právě projekt, který teď nechá kraj zpracovat.
Přípravu projektu zkomplikovalo hledání trasy i jednání s majiteli pozemků. Příprava stavby stála Liberecký kraj od roku 2017 desítky milionů korun. Jen za výkupy pozemků a nemovitostí v plánované trase dal přes 60 milionů korun, další miliony stály demolice, které zajišťuje krajská správa silnic. S druhou silnicí do jižní zóny už počítá i územní plán krajského města, dlouhá by měla být zhruba 1,4 kilometru. Podél dvouproudé silnice povede ještě tři metry široká stezka pro pěší a cyklisty oddělená od hlavní silnice zeleným pásem.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.