Liberec bude pokračovat v přípravě stavby tramvajové trati na své největší sídliště Dobiášova ve čtvrti Rochlice podle nové varianty, jež je oproti předchozí levnější i urbanisticky vhodnější. Zastupitelé města to schválili těsnou většinou. Náklady na výstavbu a pořízení šesti nových tramvají pro tuto trať i tak zřejmě přesáhnou 1,5 miliardy korun. Primátor Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj) odhadl, že projektování potrvá ještě další čtyři až pět let.
Někteří zastupitelé neúspěšně navrhovali, aby místo tramvají zavedlo město do Rochlice trolejbusovou dopravu, která dosud v Liberci není. Pro její zavedení byl i náměstek primátora Vojtěch Prachař (ANO). Zdůvodnil to tím, že trolejbusy na rozdíl od tramvají splňují podmínky evropské směrnice o nízkoemisním provozu, které bude muset dodržovat i dopravní podnik. „Tato doprava nám pomůže naplnit právě indikátor bezemisní dopravy tak, abychom v budoucnu nemuseli omezovat provoz veřejné dopravy v Liberci z důvodu vysokých sankcí," řekl Prachař.
Podmínky směrnice ale bude muset dopravní podnik splňovat ještě dříve než výstavba tramvajové trati do Rochlice začne. Navíc podle předkladatele návrhu a náměstka Adama Lenerta (ANO) trolejbusy neřeší problém s dopravní obslužností sídliště. Nyní ji zajišťují autobusy, které ale ve špičkách kapacitně nestačí. „Myslím si, že pokud Rochlice mají mít kapacitní rychlou dopravu, tak jiné než tramvajové řešení neexistuje," řekl Lenert.
Schválená studie je oproti předchozí nejen levnější skoro o 200 milionů a nevyžaduje bourání obytných domů, navíc je i přívětivější ke svému okolí. „Alternativní návrh počítá s tramvajovou dopravu, která je sice o minutu pomalejší ve srovnání s původním návrhem, ale integruje tramvajovou trať jako součást uličních profilů bez ambice stavět nějaké výrazné umělé stavby s výjimkou přemostění řeky a místa, které spojuje ulice U Nisy a Dr. Milady Horákové," uvedl autor studie Václav Brejška.
Oproti trolejbusům mají podle něj tramvaje výhodu v přepravní kapacitě, delší životnosti vozidel, lépe kultivují prostranství, kudy vedou, jsou energeticky levnější v přepočtu na přepravené osoby a cestujícím poskytují větší komfort. Naopak výhodu trolejbusů jsou podle něj nižší náklady na výstavbu, cestovní rychlost i nižší hlučnost. „Co se týče financování, je pravda, byť to zní naprosto nelogicky, tak tramvajová doprava bohužel nemá tu legislativní podporu z hlediska bezemisní dopravy. Je to ale otázka čistě byrokratická a nikoli logická," dodal Brejška.
Vybudováním tramvajové trati na sídliště Dobiášova se radnice stotisícového města zabývá od roku 2002. Nová trať podle schválené studie na sídliště povede z Rybníčku přes ulice Dr. Milady Horákové, Melantrichova, U Močálu a Na Žižkově.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.